Dva úseky polské dálnice A2, které měla postavit čínská firma COVEC, už staví jiné firmy včetně české Bögl and Krýsl, která byla jedním ze subdodavatelů stavby mostu ve Studénce.

Pro polské subdodavatele, kterým Číňané dlužili peníze, ale záležitost ještě neskončila. Jeden z nich podle deníku Gazeta Wyborcza nečekal, až mu dlužnou částku zaplatí polské Ředitelství správy státních silnic a dálnic (GDDKiA) a požádal o pomoc exekutorskou firmu o vymožení dluhu. A k překvapení všech uspěl.

Příběh polské dálnice

Poláci by rádi měli dálnici, spojující hlavní město Varšavu s třetím největším polským městem Lodží, dokončenou do léta příštího roku. Další třicetikilometrový úsek, který stavěla čínská firma, po dohodě dostaví polsko-německé konsorcium firem Eurovia a Warbud.

Čínská firma COVEC v roce 2009 vyhrála výběrové řízení na stavbu dvou úseků vznikající dálnice A2 v části mezi Varšavou a Lodží. Její nabídka v hodnotě 1,3 miliardy zlotých (7,9 miliardy korun) byla až o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence.

Letos na jaře se ale stavební práce zastavily, COVEC neplatil subdodavatelům. Před několika týdny proto dostal ze stavby výpověď. Na kolik nakonec stavba dvou dálničních úseků v celkové délce skoro 50 kilometrů polský stát vyjde, není zatím jasné.

Polská vláda chce, aby se po dálnici dalo jezdit příští rok začátkem června, kdy v Polsku a na Ukrajině začne mistrovství Evropy ve fotbale. Dálnice A2 má propojit Varšavu s německou hranicí, vede také přes Poznaň, jedno z pořadatelských měst.

Przemyslaw Skonieczny z polské pobočky firmy Eurovia tvrdí, že skončení stavebních prací v plánovaném termínu bude těžké, zvládnout se to ale prý dá.

Ostatním subdodavatelům ani vymáhání dluhu nepřišlo na mysl, protože si mysleli, že na svém kontě v Polsku COVEC nemá žádné peníze.

Ukázalo se ale, že "jsou tam značné sumy", řečeno slovy jednoho z manažerů firmy, která se svým požadavkem uspěla.

"Věc je vyřešena, faktura zaplacená, klient spokojený," komentoval nezvykle rychlou vymahačskou akci v deníku Gazeta Wyborcza - Krzysztof Madej, ředitel firmy Obligo Sp, která se zabývá vymáháním nezaplacených pohledávek.

Další firmy se teprve ještě přihlásí

Předpokládá se, že nyní se do podobného procesu pustí další firmy, kterým Číňané dluží za dodávky prací či materiálu a kvůli čemuž vlastně na jaře polští subdodavatelé zablokovali stavbu dvou úseků dálnice.

Čínská firma vyhrála soutěž díky extrémně nízkým cenám, ale stavbu nebyla schopna dokončit.

Celkově Číňané dlužili 120 miliónů zlotých (v přpočtu asi 744 milionů korun). Část polských dodavatelů z celkem 25 firem, kterým Číňané dlužili, je v klidu, protože jim dlužnou částku vyplatí GDDKiA.

Ta to ale slíbila až poté, co firmy znovu hrozily blokováním staveb nebo dopravy v některých polských regionech. Není ovšem jasné, kdy peníze dostanou a zda dostanou částku v plné výši.