Bezpečnost na nádražích, v depech a ve večerních vlacích osobní přepravy dostane pod patronát soukromá ochranka. České dráhy od úterka hledají takovou firmu ve výběrovém řízení.

„Ve veřejné zakázce bude vybrán jeden partner, který zajistí komplexní bezpečnostní servis pro České dráhy v rámci celé České republiky,“ píše v tiskovém prohlášení mluvčí ČD - Petr Šťáhlavský.

Smlouva má být sepsána na dobu neurčitou a bezpečnostní firma si na jejím základě příjde každým rokem na 80 milionů korun. Bezpečnostní agentura ale podle zástupců drah nebude nahrazovat policejní složky, které se už teď o bezpečnost na železnici starají.

„Bezpečnostní agentura bude mít za cíl střežit vybrané uzavřené prostory v majetku Českých drah, bude zajišťovat doprovody vytipovaných vlakových spojů a asistovat při kontrole jízdenek či odhalování cestujících bez jízdenek. Její úloha bude především preventivní a nebude nahrazovat činnost policie,“ dodal k tomu ředitel odboru bezpečnosti Českých drah Ladislav Mikeš.

Klíčovým kritériem bude cena

„Výběr bezpečnostní agentury se uskuteční otevřeným řízením a kritériem pro výběr bezpečností agentury bude nejnižší nabídnutá cena formou elektronické aukce,“ uvádí Filip Potůček, ředitel odboru centrálního nákupu a logistiky.

Doplňuje, že kvalifikační podmínky pro uchazeče o tuto veřejnou zakázku jsou nastaveny maximálně široce, tak aby je podle očekávaní Českých drah splnilo alespoň deset společností činných v daném segmentu trhu. Kontrakt bude uzavřen na dobu neurčitou s půlroční výpovědní dobou.

"Chceme, abychom měli nově v každém kraji alespoň jednu hlídku, která bude pendlovat ve vlacích v rámci toho kraje. Další hlídky budou na nádražích," potvrdil pro ČT mluvčí drah Radek Joklík. Důvodem je podle něj fakt, že agentury chtějí podepisovat delší kontrakty, kdežto dráhy potřebují zajistit konkrétní akci. Takto bude vítězná agentura k dispozici pořád.

 

Vzájemné partnerství bezpečnostních agentur zajišťujících ochranu drážního majetku pro železniční podniky a policie, která zajišťuje ostrahu dráhy a vlaků jako státní orgán, je běžnou praxí ve většině zemí Evropské unie. Například v sousedním Německu vedle sebe působí bezpečnostní služba DB a Státní ochrany hranic a železnic, jakási obdoba železniční policie. Podobná situace je i v Rakousku, kde se na ochraně majetku ÖBB podílí bezpečnostní služba i spolková policie.