Ministr dopravy Radek Šmerda odstartoval velké personální změny v Českých drahách. Končí ombudsman a bývalý šéf pražské ZOO Petr Fejk. Podepsal dohodu a z polostátní firmy odchází bez nároku na odstupné.

Nicméně Fejk neodejde z ČD s prázdnou. Na základě konkurenční doložky bude ještě 9 měsíců pobírat plat 250 tisíc korun měsíčně.

Na Fejkovy odměny si stěžovali odboráři, kritizoval je i předseda ČSSD Bohuslav Sobotka.

Plat, který odstupující ombudsman Českých drah Petr Fejk pobíral, byl podle jeho vlastního vyjádření vysoký, ale obhajitelný. Jak Fejk řekl v úterních 20 minutách Radiožurnálu, jeho plat odpovídá odměňovací praxi Českých drah.

Fejk: Můj plat byl obhajitelný

"Tak vysoký plat je obhajitelný jedině, když se té firmě mnohonásobně, nebo alespoň několikanásobně vrátí. To byl můj záměr, ten záměr jsem měl po roce zrekapitulovat a v případě, že bych nebyl prospěšný a nezaplatil se, tak bylo adekvátní buď z mé iniciativy, nebo i z iniciativy firmy odejít. A to byl naprosto srozumitelný a legitimní plán té firmy. Já mám tuto obhajobu tohoto svého platu, přestože já ho považuju také za vysoký a musím otevřeně říct, v minulosti jsem byl kritikem vysoké odměňovací praxe ve státních firmách."

Petr Fejk také potvrdil, že odchází s takzvanou konkurenční doložkou. Tu uzavřel dnes a zaručuje mu finanční kompenzaci, kterou dostane v devítiměsíčních splátkách. Podle některých zdrojů dosahuje celkové výše 2 a půl milionu korun.

"Myšlenka výborná, provedení za tři," komentoval post ombudsmana ministr. Funkci ombudsmana podle generálního ředitele ČD Petra Žaludy dráhy rušit nebudou a obsadí ji osobou zevnitř podniku.

Zároveň v souvislosti s nehodou nákladního vlaku u Vyškova byli odvolaní náměstek pro provozuschopnost Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Josef Novobilský a další čtyři regionální manažeři. SŽDC zároveň zahájila nejrozsáhlejší kontrolu kolejí ve své správě. Celou síť bude prověřovat asi 400 lidí.

V ohrožení je i Roman Šigut, šéf Drážní inspekce, který podle ministra pochybil při informování o nehodě na železnici. "Je pro mě nepřijatelné, aby šéf drážní inspekce preferoval útočnost na místo drážní inspekce. Nechci se o stavu železnice dozvídat z médií," prohlásil Šmerda.    

Vykolejení vlak s největší pravděpodobností způsobeno špatným technickým stavem trati. Kvůli tomu bude zřejmě omezena na řadě tratí dočasně rychlost vlaků. Na úterní tiskové konferenci o tom informoval ředitel odboru šetření mimořádných událostí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Jiří Stránský.

Vodička v čele ČD Cargo končí

Vedení se změní i v dceřiné společnosti ČD Cargo. Na postu předsedy představenstva dnes skončil Jiří Vodička. Ministr Šmerda jeho odvolání vysvětlil nestandardními odměnami, které Vodička v poslední době rozdal svým nejbližším spolupracovníkům.

"Předpokládám, že novým šéfem představenstva ČD Cargo bude zvolen Gustáv Slamečka," řekl generální ředitel Českých drah Petr Žaluda. Slamečka přitom do představenstva nastoupil před dvěma týdny.

Čistka Bártových lidí

Nástupce Víta Bárty (VV) v čele resortu dopravy Šmerda, tak udělal další tlustou čáru za kroky svého předchůdce. Fejkova funkce ombudsmana drah totiž byla považována za trafiku od právě od Bárty.

A to mj. potvrdil i Šmerda v rozhovoru pro úterní MfDnes na otázku, zda ví jistě, že Bárta dohodil Fejka pro ČD. "Byl jsem součástí managementu, ministerstva dopravy jako státní tajemník, byl jsem členem dozorčí rady ČD a byl jsem předsedou řídícího výboru ČD, takže to jsou věci, které mi nemohly uniknout," tvrdí Šmerda

Předseda ČSSD Sobotka po zveřejnění informací o údajné výši platu pro ombudsmana ČD uvedl, že Fejk má dvojnásobek platu veřejného ochránce práv, pětinásobek mzdy, když řídil pražskou zoologickou zahradu, a víc než guvernér České národní banky.

Podle premiéra je údajný Fejkův plat těžko obhajitelný a zdůvodnitelný "křiklavý případ", jeho výše neodpovídá míře odpovědnosti ve firmě.

Podle stínového ministra dopravy za ČSSD a hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance je kauza kolem odměňování Fejka jen špičkou ledovce v problémech a kontroverzních poměrech, které v Českých drahách panují.

"Ani nadále totiž nemizí velmi závažná podezření, že v době zásadních rozpočtových škrtů a nedostatkem finančních prostředků na údržbu a modernizaci železniční sítě, pobírají někteří vrcholní manažeři nepřiměřené mzdy a dochází tak k nehoráznému plýtvání veřejných financí," dodal.