Rok před začátkem fotbalového mistrovství Evropy ve fotbale má Polsko, které ho pořádá společně s Ukrajinou, stále větší problémy s výstavbou infrastruktury na šampionát. Podle odborníků se ukazuje, že úřadům se nevyplatila snaha co nejvíce ušetřit na stavbách dálnic a stadionů. Kvůli problémům s dodavateli hrozí opoždění klíčových investic.

Společnost PL2012 odpovědná za přípravy Polska na fotbalové Euro podle pátečníhoo vydání listu Rzeczpospolita svolala krizovou skupinu, která analyzuje všechny investice spojené s touto akcí. Napětí panuje zejména kolem dvou úseků dálnice A2, která má spojit Varšavu s Berlínem. Stavební práce tu už několik týdnů stojí, konsorcium v čele s čínskou firmou China Overseas Engineering Group (COVEC) má dluhy vůči polským subdodavatelům, opoždění jsou ale i na jiných stavbách dálnic.

Polské ministerstvo infrastruktury dalo ve čtvrtek Číňanům ultimátum: do týdne mají představit plán splátek dluhů a garance dalšího financování dvou dálničních úseků mezi Lodží a Varšavou. Jinak COVECu hrozí výpověď a pokuta ve výši 740 milionů zlotých (skoro 4,6 miliardy korun).

Propustka na evropský trh

Polské ředitelství silnic a dálnic plánovalo, že ho tyto dva úseky v délce asi 50 kilometrů vyjdou na 2,9 miliardy zlotých, COVEC ale nabídl, že je postaví za necelé 1,3 miliardy zlotých. Nabízená cena byla o několik desítek procent nižší než ta, se kterou přišla konkurence. Výpověď ze stavby dálnice v Polsku by pro COVEC neznamenala jenom finanční ztráty. Zakázka měla firmě sloužit jako "propustka" na evropský trh.

Větší zapojení čínských firem i na stavbě českých silnic a dálnic prosazoval ex-ministr dopravy Vít Bárta.

"Tyto problémy jsou následkem rozhodování o vítězích tendrů podle nejnižší ceny," řekl v deníku Rzeczpospolita Adrian Furgalski, odborník na dopravu. Experti připomínají, že například v Německu je takový postup zakázaný už od 19. století.

Stejný problém je i na stavbě Národního stadionu ve Varšavě. "To byl cynický dumping," vyčetl náměstek ředitele provozovatele stadionu Janusz Kubicki konsorciu v čele s firmou Alpine Bau, jež tendr na stavbu sportovní arény vyhrálo s nabídkou 1,25 miliardy zlotých.

Národnímu stadionu hrozí měsíce zpoždění

Národní stadion, kterým se Polsko ještě nedávno chlubilo, měl být hotový 30. června, kvůli špatné konstrukci schodů vedoucích na tribuny se dokončení stavby ale opozdí nejméně o několik týdnů, možná i měsíců.

Polský premiér Donald Tusk ve čtvrtek firmám, jež mají na svědomí opoždění na stavbě dálnice A2 a Národního stadionu, pohrozil, že jeho vláda sáhne k "tvrdým řešením". "Nedovolíme, aby dodavatelé zastavovali práce a vynucovali si na polském státu větší peníze," řekl Tusk.

Polsko od začátku považovalo mistrovství Evropy ve fotbale za příležitost k vylepšení zejména silniční infrastruktury, kterou naléhavě potřebuje. Chtělo se také představit Evropě jako země, která v posledních dvou desítkách let udělala obrovský civilizační skok.