Raiffeisenbank, která patří ke středně velkým tuzemským bankám, navýší základní kapitál o 947 milionů korun na více než 7,5 miliardy korun. Rozhodla o tom koncem dubna valná hromada banky. Zvýšení kapitálu bance podle něj umožní pokračovat v další expanzi.

,,V letošním roce chystá Raiffeisenbank největší pobočkovou expanzi ve své historii, chceme otevřít zhruba 40 nových poboček a poradenských center, řadu dalších poboček budeme rekonstruovat," napsal ve středu v online rozhovoru na IHNED.cz ředitel banky Lubor Žalman.

,,Naše strategie se přitom nemění, i nadále se budeme zaměřovat především na velká města s minimálně 50 tisíci obyvateli," doplnil.

Na navýšení kapitálu se podle mluvčího banky budou podílet všichni akcionáři podle svých dosavadních podílů a akcionářská struktura Raiffeisenbank se tak nemění. Majoritním vlastníkem zůstává Raiffeisen Bank International AG s 51procentním podílem.

Raiffeisenbank za loňský rok vykázala čistý zisk 1,82 miliardy korun, což je v meziročním srovnání pokles o více než osm procent. Celková aktiva Raiffeisenbank činila ke konci loňského roku 186,3 miliardy korun.

Čtenáři IHNED.cz měli ve středu možnost se na otázky týkající se právě Raiffeisenbanky ptát jejího generálního ředitele Lubora Žalmana.

Online rozhovor

Online rozhovor byl ukončen. Již nelze položit nový dotaz.
Tomáš
Dobrý den. Plánujete v tomto roce snížit či zvýšit počty poboček? Jak vůbec vnímáte úlohu poboček v době internetového bankovnictví?
Hezký den, vítám všechny u dnešního chatu, je mi ctí, že si můžu povídat přímo s našimi klienty. Pojďme na první dotaz! Před deseti lety jsme si mysleli, že bankovní pobočka je mrtvá, ale pak jsme zjistili, že to bude "brick-and-click", tj. kombinace poboček, internetu a telefonního centra. Některé záležitosti, jako např. platby, si klienti chtějí vyřídit sami, ale o hypotéce nebo o složení svého investičního portfolia se raději přijdou poradit s osobním bankéřem. V letošním roce chystá Raiffeisenbank největší pobočkovou expanzi ve své historii, chceme otevřít zhruba 40 nových poboček a poradenských center, řadu dalších poboček budeme rekonstruovat. Naše strategie se přitom nemění, i nadále se budeme zaměřovat především na velká města s minimálně 50 tisíci obyvateli. Kromě toho pod samostatným brandem Friedrich Wilhelm Raiffeisen budeme rozvíjet i koncept privátního bankovnictví pro nejbohatší klienty. Pro tyto klienty jsme otevřeli první pobočku v Praze, chystáme další i v Brně a Ostravě.
Lubor Žalman
petrib
Dobrý den, kolik vám odešlo klientů eBanky po sloučení a zvýšení bankovních poplatků?
Dnes máme 2x tolik klientů než když jsme začli spojovat Raiffeisenbank a eBanku. Nepamatuji si na jediný měsíc, kdy by nám počet klientů poklesl. Věřím ale, že spousta lidí by si to tehdy přála.
Lubor Žalman
Honza
Dobry den, nedavno v televizi byla reportaz o tom jak vasemu klientovi byla vybrana vetsi suma penez podvodem. pokud si dobre pamatuji, tak podvodnik na pobocce predlozil falesnou plnou moc od notare. Jake kroky jste provedli, aby se to neopakovalo? Muzete vubec klientum zarucit, ze se podobne druhy podvodu nebudou opakovat? Dekuji Honza
Dobrá zpráva je, že pachatele později policie zadržela přímo na pobočce, ale s padělanými osobními doklady, podpisy apod. se všechny banky občas setkávají. Samozřejmě zavádíme stále nová a nová technická opatření, která by pokus o podvod včas identifikovala. Abych nesnížil jejich účinnost, nechci být konkrétnější. Tyto případy jsou vděčným soustem pro média, takže se zdají být významné, ale frekvence jejich výskytu a celkové škody jsou naprosto zanedbatelné.
Lubor Žalman
Petr
Dobrý den, 1) Chci se zeptat, zda plánujete rozšířit počet bankomatů do menších měst. Třeba ve Slaném (25 km od Prahy) není žádný bankomat vaší banky? 2) Proč se vaše banka také nezaměří i na drobnější klientelu? Třeba splnit u jednotlivce příjem 25 000 Kč za měsíc či depozita 500 tis. Kč není pro většinu občanů možné. V ostatních případech jsou poplatky předražené. 3) Pokud si půjdu vybrat hotovost na pobočku. Jak se u vás ověřuje totožnost vybírajícího? Je to pouze na podpisový vzor nebo uvyžujete o lepší zabezpečení klientských účtů. Díky za odpověď.
Ad 1) nepočítáme s tím, není to zisková záležitost 2) klasické masové bankovnictví se nedá dělat napůl. Musíte výrazně investovat do stovek poboček. Myslím si, že doba, kdy byl český trh schopen takový příval nových poboček absorbovat, skončila někdy v polovině 90. let. Z toho důvodu se zaměřujeme na segment trhu, který se dá obsloužit pobočkovou sítí v městech nad 50 tisíc obyvatel a z této úvahy vyplynula hranice 25 tisíc Kč. V tomto segmentu chceme být nejlepší. Chceme prostě jenom dělat to, v čem můžeme být nejlepší. Ve velikosti pobočkové sítě to není a bez toho se masové bankovnictví dělat nedá. 3) podpis, doklad totožnosti, u eKonta ještě identifikační kód zaslaný buď na mobil nebo vygenerovaný prostřednictvím elektronického klíče
Lubor Žalman
Kass
máte v době, kdy dochází k všeobecnému tlaku na snižování bankovních poplatků opravdu ospravedlnitelný důvod je naopak zvyšovat? Jak byste zareagoval na tvrzení, že RB je bankou pro bohaté? Kdy se dočkáme bezkontaktních karet v nabídce RB? Jak se bance vedlo v prvním čtvrtletí? Díky za odpověĎ
V Raiffeisenbank zaplatíte méně poplatků než v jiných bankách, zvláště pokud využíváte Raiffeisenbank jako svou hlavní banku. Kdybych si myslel, že bohatý je člověk, který má plat 25 tisíc měsíčně, tak pak bych souhlasil. Bezkontaktní karty chceme spustit někdy v příštím roce, teď jsou pro nás prioritou především jednodušší platby přes mobil. V prvním čtvrtletí se nám vedlo velmi dobře, díky za optání :-). Bližší čísla Vám bohužel ale zatím nemůžu říct, naše matka je obchodována na rakouské burze a nemůžeme tedy zveřejnit výsledky dřív než ona, tj. na konci května.
Lubor Žalman
Bývalý klient RB
Dobrý den, domníváte se, že výše tržních úrokových sazeb pro Vaše klienty (např.21,9%p.a. u kontokorentu)je ještě "slušné" bankovní podnikání a ne lichva? Pro Vaši informaci, pokud to nevíte, roční PRIBOR je aktuálně 1,84%!Stačí stručná odpověď a přednášku o riziku a likviditních nákladech RB si můžete odpustit.Děkuji.
Z Vašeho dotazu je mi zřejmý Váš názor i to, co předpokládáte o tom mém. Takže si odpouštím tu přednášku.
Lubor Žalman
Mirek
Dobrý den, mám dva dotazy: bude Raiffeisenbank reagovat na šířící se politiku vedení účtů zdarma i v základní podobě? (tj. aby vedení zdarma nebylo ničím podmíněno) Dále navazuji na dotaz Honzy (výše): co se stane s bankéřem, který podvodníkovi peníze vydá? Je to "na jeho triko"? Díky a pěkný den!
Naše politika je a bude: zvýhodňovat klienty, kteří s námi mají hlubší vztah a používají nás jako svoji hlavní banku. Cenově budeme zvýhodňovat tyto klienty a ne všechny. Ohledně druhé otázky: záleží na tom, jestli bankéř zanedbal nějakou svoji povinnost anebo ne. Když nebylo v jeho silách podvod odhalit, tak samozřejmě trestán za nic není.
Lubor Žalman
Lucie
Dobry den, je pravda, ze jste se ostihal kvuli sazce s Leosem Maresem?
To asi hlásilo Rádio Jerevan, ne? A jako u každé zprávy Rádia Jerevan, něco na tom je. Skutečnost je taková, že si to odhlasovali zaměstnanci banky loni začátkem roku na celobankovním setkání. Leoš Mareš pouze vyvolal to hlasování a já se musel ke své hrůze dívat na les zdvíhajících se rukou. Ortel byl jednoznačný :-)
Lubor Žalman
Kamil
Dobry den, je podle vas udrzitelne, aby banky dal zily predevsim z vysokych bankovnich poplatku?
Poplatky činí pouze dvacet procent našich výnosů, což je mimochodem výrazné méně než je standard v západní Evropě. Drtivou většinu tvoří příjmy z úroků.
Lubor Žalman
Martin Hoza
Proč vám nejde SME segment podle plánu ? Co vaší "turbo" strategie od McKinsey exkonzultanta chybělo ?
Asi víte něco, co já nevím.
Lubor Žalman
Tomáš
Dobrý den pane řediteli, chtěl bych se zeptat, kdy plánujete umožnit svojim klientům obchodovat na burze. Něco jako Patrie od ČSOB. Pro člověka, který se na kapitálových trzích orientuje jsou fondy kvůly vysokým poplatkům zcela nezajímavé.
Obchodovat na většině světových burz s námi můžete, příkazy lze podávat telefonicky. Obchodování po internetu je jedna z možností do budoucna, ale zajímá to jen velmi malou část klientů, takže to není priorita.
Lubor Žalman
Jana Cvrčková
Pane Žalman, odkdy jste bankéř ? Pokud vím, tak jste dělal v "konzultantské" firmě dlouhá léta manažéra kopírky.
No vidíte. A protože mi to nešlo, tak jsem musel vzít zavděk místem ředitele banky. Život se s váma nemazlí. I já Vám přeji hezký den.
Lubor Žalman
Michal Vojta
Banky začaly mít vysoké zisky po r.2000. Důvodem je relativně nízká tvorba opravných položek, což je nákladová položka a to z toho důvodu, že užíváte strategii IPB a riziková aktiva vyvádíte na skupinu. Mimochodem proč jste se museli přestěhovat do mrakodrapu, který jste financovali ? Povíte pravdu ?
S tou IPB jste mě dobře pobavil. Ohledně toho mrakodrapu: úvěr byl řádně splacen a se stěhováním to nesouvisí. Uvědomte si, že to bylo před krizí. Zkuste si sestěhovat tisíc lidí ze dvou míst v Praze do jedné budovy, když vám v jedné z nich za půl roku končí nájemní smlouva. Zjistíte, že až tak moc na výběr nemáte.
Lubor Žalman
ZKA
Jak se připravujete na BASEL III ?
Jde to, ale dře to. Náklady a pracnost na úpravy počítačových systémů a tvorbu reportů spojených s novými požadavky regulátorů výrazně rostou.
Lubor Žalman
Rosťa
Proč všichni řeší zisky bank a zisky mobilní operátorů a dodavatelů energií jim tolik neleží v žaludku? Nemáte pocit, že při více než 10ti bankách v ČR není možný kartel, je tu vysoká konkurence ze zahraničí a banky musí řešit jak otočit negativní emoce (i díky krizi a subvencím vlád do bank)svých klientů v ty pozitivní plus zachovat zisk? :-)
Je to proto, protože je to snadné sousto pro novináře a politiky. Seriózní debata o výši bankovních poplatků by musela vypadat tak, že bychom se bavili o tom, jestli panuje na trhu dostatečná konkurence a jak ji podpořit. Tím ukazatelem by pak nebyla výše bankovních poplatků, které nejsou pro ziskovost bank až tak podstatné, ale návratnost jejich kapitálu. Ta je mimochodem někde na evropském průměru. Když ale v budoucnu bude vyšší, tak sem budou přicházet nové banky. A až bude výše poplatků pro klienty významná, tak začnou přecházet z tradičních bank k těm novým.
Lubor Žalman
Bývalý zaměstnanec
Dobrý den pane řediteli.Rád bych se zeptal proč uměle vytváříte počet klientů a pak se pyšníte různými oceněními.Mám na mysli zakládání účtů od všech známých příbuzných atd.od zaměstnanců s tím že se jim dá tzv voucher na 3 měsíce vedení zdarma a pak se prostě účty zruší:Jen ať jsou tzv.čárky do plnění plánu poboček.Jako naštěstí už bývalý zaměstnanec jsem k tomuto byl nucen i já a když jsem odmítl tak jsem byl odejit.Děkuji za odpověď
Jestli se to někde děje, tak je to naprosto špatně.
Lubor Žalman
Anna
Je pravdam že jste se museli přestěhovat do nových prostor v mrakodrapu proto, že developer vám nebyl sto splatit úvěr ?
Ne.
Lubor Žalman
Luky
Pan Štanura, Tauber a Kavánek z ČSOB byli spolupracovníci STB. Kolik jich je u Vás ?
Pokud vím, tak nikdo, ale nesleduju to.
Lubor Žalman
Michal Vojta
Zdvojnásobily se počty klientů ? ALe no tak. Prosím o čísla FO a PO. V bance se ví, že počty klientů zvyšují vouchery uměle a klientů vám ubývá kvůli vysokým poplatkům
Mluvil jsem o fyzických osobách.
Lubor Žalman
Michal SLonka
Jak vám bylo, když jste zjistil, že ebanka nemá deklarovaných 300.000 klientů ale jenom 80.000 :-). Co dělá 1 mld Oleaspolu a 3 mld ECM :-)
Nikdo nikdy nedeklaroval 300 tisíc klientů. Informace, které nám skupina PPF před prodejem poskytla, byly pravdivé a přesné. Vyjednávání bylo tvrdé, ale férové. Kromě čísel máte špatně i jména, ale pakliže hádám správně, kam míříte, tak obojí splaceno. Zdá se mi to, že si přejete, aby to bylo jinak?
Lubor Žalman
Michal Slabý
Není vám jako matfyzákovi za sebe hanba, že děláte stupidní práci ?
Nechte to na mně.
Lubor Žalman
Michal Dulík
Zdravím exMckinsey. Proč jsi byl odejit ?
To víte, život je jen náhoda!
Lubor Žalman
JIndra Horák, ČSOB
Jaký nový produkt, který by zajímal širší okruh trhu, vaši borci vymysleli ? Opravdu jste dělal otroka ve žvanírně zvané McKinsey ? Jak dlouho ?
Úvěr, je to asi tak před pár sty lety. Opravdu. Zkuste si to taky, je to docela fajn.
Lubor Žalman
Jan HOmora
Jak mohl být úvěr za mrakodrap splacen, když jediným nájemníky jste byli vy sami ? :-) jinými slovy to nemohli z ničeho jiného splatit. A mimochodem jste opuštěli budovu, která patřila do skupiny, takže konec nájmu nehrozil.
Uvedu fakta, i když pochybuji, že to má smysl. Pronajímáme si pouze třetinu budovy, ve které sídlíme, ten zbytek mají jiné firmy. Budovu, kterou jsme opouštěli, vlastnil jeden z nemovitostních fondů jiné bankovní skupiny.
Lubor Žalman
Renata Princová
Od vás jsem hypoteční uvěr nedostala a trvalo to 3 měsíce, v ČS mi to za dva týdny dali. Není někde u Vás chyba ?
Je dost možné, že ano.
Lubor Žalman
banker na prazdninach
Rád bych se vrátil k jedné předchozí otázce. 20 %-ní podíl poplatků na výnosech mi připadá velmi nízký, není ta závislost na úrokových výnosech až nebezpečná? Jak chcete tento podíl změnit, pokud takový plán máte? děkuji
Máte pravdu, je to jisté riziko. Myslím, že všechny banky se v tomto ohledu snaží o totéž, a to jest nahrazovat úrokové produkty produkty poplatkovými. Např. místo spořicích účtů nabízet klientům podílové fondy.
Lubor Žalman
Jana Cvrčková
Jak byste ohodnotil Lašála v ebance a Lašák v ČSA ? Podle mě stejný výkon :-)
Podle mého názoru Radek sestavil tým, který eBanku postavil na nohy. V ĆSA se museli vypořádat s výrazně nadbytečnou kapacitou letadel, kterou zdědili po předchozím vedení. Z dvou možností (letadla prodat nebo zavést víc linek a získat víc pasažérů) si vybrali tu, která před krizí vypadala logicky: růst. Pak přišel nástup lowcostů, nárůst cen ropy a krize. Ale byl to statečný boj. Děkuji za dotazy, byla to pro mě příjemná hodinka! Přeji vám hodně radosti z toho, co děláte a prožíváte. Mějte se hezky!
Lubor Žalman