Od poloviny roku 2012 by se mělo mýtné platit na všech silnicích první třídy. Ministerstvo dopravy ale zároveň počítá se zpoplatněním stovek kilometrů silnic druhých tříd a několik úseků silnic třetí třídy. Píše o tom deník E15. Tendr na dodavatele systému by měl resort vypsat do měsíce. Podle náměstka ministra dopravy Martina Sýkory rozšíření systému přinese státu několik miliard korun. Podle něho ale roční výnos nepřesáhne 6,6 miliardy korun, které stát loni vybral na na mýtném z dálnic a rychlostních silnic.

Část peněz si vezmou i kraje

Vybrané peníze ze silnic prvních tříd, kterých je v Česku celkem 5500 kilometrů, poputují do fondu dopravy. Z něho by pak měly být použity na opravy a údržbu silnic. Peníze získané ze zpoplatnění některých úseků silnic druhých a třetích tříd pak dostanou přímo kraje, ale až poté, co si odečte náklady na provoz systému. Pokud se silnice druhé a třetí třídy ukážou při výběru mýtného jako prodělečné, stát dá přednost zákazovým značkám, uvedl Sýkora.

Vyhraje Kapsch nebo Skytoll?

Ve výběrovém řízení na dodavatele systému včetně palubních jednotek nebude sice žádná technologie předem vyloučená, je ale jasné, že ministerstvo počítá se satelitním systémem, který nevyžaduje stavbu bran. "V podmínkách tendru budeme chtít zajistit určité procesy, které by se daly jen těžko zvládnout prostřednictvím mikrovlnných bran," řekl Sýkora.
Satelit bude muset umět spolupracovat se současným mikrovlným systémem, který je v Česku zaveden na 1100 kilometrech dálnic a 130 kilometrech silnic první třídy. O tendr se zřejmě utkají rakouská firma Kaspch a slovenská Skytoll. Právě Kapsch na začátku měsíce prezentoval propojení mikrovlného a satelitního systému. Skytoll svoji podobu kombinovaného systém představil už na konci minulého roku.
Mýtné se bude platit zatím jen mimo zástavbu, do budoucna ale Sýkora nevyloučil ani platby za průjezd městy.