Změny dodavatelů

97 192
odběratelů letos v lednu změnilo dodavatele elektřiny či plynu. Jde hlavně o domácnosti - 30 175 u elektřiny a 31 559 u plynu.

 

Počet změn v lednu

Stále více zákazníků mění své dodavatele energií a tento trend se zrychluje. Letos v lednu se ke změně odhodlalo skoro 100 tisíc zákazníků. Ke stejnému počtu změn přitom loni bylo potřeba tří měsíců a předloni dokonce sedm. Důvodem je snaha najít levnější dodavatele energie a změny táhnou především domácnosti a malé firmy.

Dlouhodobě ztrácejí zákazníky velké tradiční firmy a prosazují se menší dodavatelé elektřiny a plynu, jako jsou například Bohemia Energy, Centropol Energy nebo Bicorn.

Domácnosti tvoří polovinu zákazníků, kteří změnili v lednu dodavatele elektřiny a naprostou většinu těch, kteří přešli k jinému dodavateli plynu. Cenové rozdíly mezi dodavateli umožňují průměrné domácnosti ušetřit desítky až stovky korun měsíčně.

Odborníci upozorňují, že leden bývá tradičně nejsilnějším měsícem, pokud jde o změny energií a domnívají se, že postupně se situace na trhu uklidní. Nemusí to ale platit pro trh s plynem. Tam totiž počet změn dodavatelů, zejména u domácností, už od loňského léta rychle roste.

Je to způsobeno rostoucí konkurencí, kterou popohání mimo jiné pokles cen plynu na evropském trhu. Ceny zemního plynu klesly kvůli těžbě břidličného plynu ve Spojených státech, což umožnilo USA stát se z dovozce plynu jeho vývozcem. Navíc klesla spotřeba v západní Evropě a v Japonsku.

V Česku šli letos s cenou plynu dolů i někteří tradiční dodavatelé. Například E.ON zlevnil v lednu dodávky plynu o 4,7 procenta. E.ON, který dosud nabízel plyn jen v jižních Čechách, zahájil svoji expanzi na Moravu. Na trhu s plynem se objevili také netradiční hráči. Loni v červnu začala dodávky plynu nabízet maloodběratelům firma ČEZ. Elektrárenskému gigantu naopak v dodávkách elektřiny konkuruje tradičně největší český dodavatel plynu RWE Transgas. Chce získat do tří let stovky tisíc zákazníků.

Letos by se na trhu s energiemi měla v Česku objevit navíc zhruba desítka nových firem.

Tři kroky k novému zdroji

Změna dodavatele plynu nebo elektřiny představuje tři kroky: výpověď dosavadnímu dodavateli, smlouvu s novým dodavatelem a smlouvu s distributorem.

Vzhledem k tomu, že záleží i na posloupnosti jednotlivých kroků a na dodržení výpovědních termínů, které jsou tříměsíční, svěřila většina zákazníků provedení změny budoucímu dodavateli.

Dominantní dodavatelé plynu a elektřiny však upozorňují na rizika změny dodavatele.

Největší rizika přechodu k novému dodavateli

Krach dodavatele

Nový dodavatel může být kapitálově slabý. Přestane platit distributorovi a zkrachuje. Konečný zákazník sice nebude odstřižen od sítě, protože ze zákona se o něho musí postarat takzvaný Dodavatel poslední instance, což je firma spojená s distributorem regionu, může však přijít o zaplacenou zálohu. Stalo se to u zkrachovalé firmy Moravia Energo, která inkasované zálohy nevrátila a nový dodavatel tento závazek nepřevzal. Míru důvěryhodnosti dodavatele lze posoudit podle mateřské firmy a délky působení na trhu.

Složitá smlouva

Smlouvy nových dodavatelů garantují jak nižší ceny plynu a elektřiny, tak chrání i zájmy dodavatele. Změna má sice podle zákona proběhnout bezplatně, někteří dodavatelé ale požadují takzvané aktivační poplatky, což mají být odměny agentům za sepsání smlouvy v bytě klienta. Některé firmy požadují i poplatek za ukončení smlouvy či pokuty za předčasné ukončení smlouvy, jiné nemají ve smlouvách poplatky aktivační, nýbrž dvojnásob vysoké poplatky za odběrné místo. Poplatky mohou být tak vysoké, že anulují snížení cen energií.

Chyby v procesu

Změnu dodavatele mohou zbrzdit nebo znemožnit chyby, jichž se může zákazník dopustit, zařizuje-li si změnu sám. Výpověď dosavadnímu dodavateli musí podat tři měsíce před požadovaným ukončením dodávek. Smlouvu s novým dodavatelem musí uzavřít nejpozději 17 dní před zahájením dodávek, ve stejném termínu musí uzavřít i smlouvu s distributorem, který v regionu působí. Pokud termíny nedodrží, může mu být dodávka energií přerušena. Lépe je pověřit nového dodavatele, aby změnu sám zajistil.

Podomní agenti

Alternativní operátoři získávají nové klienty přes internet, telefonicky, a především prostřednictvím obchodníků, kteří navštěvují klienty v bytech. Firmy se rozrůstají rychle a nestíhají prověřovat serióznost svých obchodníků. Může se stát, že někteří obchodníci na podpis smlouvy spěchají, třeba pod záminkou aktuálních slev, aby si zákazník nevšiml dodatečných poplatků. Neinformují o platbách za servis, jindy chtějí zaplatit aktivační poplatky v hotovosti. Nikdy nic neplaťte v hotovosti, smlouvy pečlivě prostudujte.

Nepřesný internet

Internet snese všechno, je pouze nedokonalou pomůckou při ověřování spolehlivosti firem. Dodavatel ve své prezentaci klidně uvede, že má sto tisíc zákazníků, aby snáze získal další, ačkoli podle Operátoru trhu s elektřinou jich nemá ani polovinu. Můžete posoudit, jak spolehlivě bude plnit své garance. Prohlášení firem přejímají bez ověření i některá média a tím dodávají firemním tvrzením punc věrohodnosti. Důvěryhodnost naznačuje i sídlo firmy. Snáze budete reklamovat služby u české firmy sídlící v Ústí nad Labem než na Kypru.