Čínský trh rychlého občerstvení

2 biliony jüanů
V přepočtu na 5,3 bilionu korun se odhaduje objem tržeb řetězců rychlého občerstvení v Číně za rok 2009.

3 biliony jüanů
Na zhruba 8 bilionů korun by se měly podle odhadu analytiků vyšplhat tržby fastfoodových restaurací v zemi do roku 2014.

Rostoucí kupní síla a životní úroveň Číňanů přivádí do této země globální řetězce rychlého občerstvení, aby tam sváděly bitvu o zákazníky s místními asijskými řetězci. Obě dvě skupiny vycítily svou šanci. Číňané již totiž přestávají mít čas na to, aby si sami uvařili.

Nasvědčuje tomu jejich životní styl. Urbanizovaná část Číny je charakteristická vysokými cenami nájmů, zdlouhavým dojížděním do práce, vysilující pracovní dobou, sňatky v pozdějším věku a menšími rodinami, což nahrává "fastfoodové" kultuře.

Restaurační služby rychlého občerstvení zaznamenávají v Číně od roku 2003 dvouciferný roční růst. Stále však rostou polovičním tempem oproti trhu ve Spojených státech, uvádí čínská konzultační společnost AlixPartners.

Objem tržeb v tomto odvětví se v Číně za rok 2009 odhaduje na dva biliony jüanů (5,3 bilionu korun). Do roku 2014 by se měly podle předpovědí analytiků vyšplhat na tři biliony jüanů (8 bilionů korun).

Mezi prvními přišly do země nadnárodní řetězce jako McDonald's či KFC. Společnost Yum Brands, která vlastní řetězec KFC, otevírá v Číně nový obchod každý den. Předpokládá se, že KFC zaznamená za loňský rok na čínském trhu poprvé vyšší provozní zisk než ve Spojených státech.

Vedení firmy Yum předpokládá, že by společnost mohla dosáhnout tržního podílu 3:1 vůči všem hlavním konkurentům. Řetězec McDonald's však mohutně investuje, aby svého rivala rychle dohnal. Americkému výrobci burgerů trvalo dvě desetiletí, než v Číně vybudoval síť rychlého občerstvení čítající tisíc restaurací. Nyní si však dal závazek, že během čtyř let bude v říši středu provozovat dva tisíce restaurací.

McDonald's nabízí v Číně dodávku občerstvení domů a v souvislosti s automobilovým boomem v zemi plánuje vybudovat u poloviny svých restaurací výdejní okénka pro motoristy.

Díky přílivu rizikového kapitálu a kapitálových fondů do země v posledních letech se však staly konkurenceschopnější také asijské řetězce s rychlým občerstvením.

"Globální řetězce jdou nelítostně po těch místních, které jsou úspěšné a mají potenciál stát se národními hráči," tvrdí Shaun Rein ze šanghajské výzkumné společnosti zaměřené na Čínu.

"Nemyslím si, že by to musela být rovnou bitva mezi západními a čínskými fastfoody," míní naopak Lim Meng Ann z kapitálového fondu Actis.

Nikdo totiž nepředpokládá, že by si Číňané na burgery a hranolky rychle zvykli, a tak i americký řetězec KFC zařazuje na svůj jídelníček také tradiční čínská jídla, aby se přizpůsobil zákazníkům.

Podle viceprezidenta Čínské asociace rychlého občerstvení Sia Lianyue se zvyšování platů ve městech a prodlužování doby dojíždění projeví na vzniku nového trhu s "jednoduchým jídlem". Ten by měl stlačit průměrné ceny jídla na osobu z nynějších 50 až 100 jüanů (133-266 korun) na 30 jüanů (80 korun). A právě zde bude bitevní pole pro řetězce s rychlým občerstvením v Číně: válka o žaludek Číňanů může začít.


LEVNĚ A HLAVNĚ RYCHLE
Zrychlující se životní styl a rostoucí náklady nutí Číňany z měst chodit do fast foodů. Konkurenční boj řetězců přitom tlačí ceny jídla dolů až o více než polovinu.
foto: Bloomberg