Originální projekt architektů Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha, který soustavou lávek překlene mimoúrovňovou křižovatku Malovanka, dostal další šanci na realizaci. Městská část Praha 6 totiž od architektů studii koupila a zároveň ji od nich nechala rozpracovat.

"Již dlouhou dobu se zabývám myšlenkou možného zlepšení životních podmínek obyvatel v okamžiku zprovoznění křižovatky. A nyní se na světě objevila varianta, jak tuto myšlenku uvést v život,“ prohlásil starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa.

Pokud by došlo k realizaci projektu, pak by v Praze vznikl v podstatě zcela nový visutý park. Návrh počítá s tím, že by součástí visutého parku přímo nad křižovatkou byly parková náměstíčka a lávky pro pěší. Prostor mezi lávkami by zaplnila napnutá síť, kterou by zazelenil břečťan a psí víno. To by plnilo jak "úlohu zeleně" a zároveň by i tlumilo hluk dopravy.

Přejít rovnou na fotogalerii - ZDE

"Zatravnění Malovanky musí chtít především místní obyvatelé, neboť to budou především oni, kteří budou v budoucnu s touto stavbou žít v každodenním kontaktu. Rád bych proto znal jejich názor,“ uvedl v této souvislosti Chalupa.

Rána ve městě

Architekti prezentovali svůj návrh na výstavě Městské zásahy, která probíhala v červenci v Centru současného umění DOX.

"Když jsme začali v kanceláři přemýšlet, jak pojmout Městské zásahy, nejdříve jsme si definovali, že ze všeho nejdůležitější je ukázat problematické místo, které podle nás nejvíce škodí městu," vysvětlili tehdy architekti.

Po diskusích došli k tomu, že takovým místem je nadzemní část tunelu Blanka a zaměřili se právě na křižovatku Malovanka. Ta podle nich vytváří ránu ve městě, které kvůli ní přestává normálně fungovat, a tak hledali možnost, jak ji překlenout.

"Důležité pro nás bylo propojit místa, která byla odříznuta. Nechtěli jsme zůstat v utopistické rovině. Hledali jsme možnost, jak prostor překonat, a použili jsme systém lávek a běžných mostů - prostor mezi nimi by se stal visutým parkem, mezi lávkami by byly napnuty ocelové sítě, po nichž by rostla popínavá zeleň, břečťan a tříprstníky."

Podle letmého odhadu architektů by se cena realizace projektu měla pohybovat v desítkách milionů korun. Vzhledem k tomu, že celý tunel stojí dvacet devět miliard, šlo by jen o zlomek celkové ceny.