Na provozovatele autobusové dopravy či kamionové přepravce se valí nepříjemná zpráva: od začátku roku 2011 podraží mýtné vybírané na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích v průměru až o čtvrtinu.

"Plánované změny vejdou v platnost 1. ledna 2010," potvrdil po jednání vlády ministr dopravy Vít Bárta.

Podle plánu ministerstva dopravy sazba mýtného ve všech kategoriích přepravců a na všech úsecích vzroste v průměru o 25 procent. Bárta dodal, že již s příjmy z vyššího mýtného počítá v návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury pro rok 2011.

"Od ledna 2007 se se sazbou mýtného nehýbalo a nyní činí v průměru nějakých 4,05 koruny za kilometr. Po zvýšení bychom se měli dostat na pět korun za kilometr," zdůvodnil zvýšení již předtím pro server Týden.cz mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Jednání s Česmadem

Z mýta chce Bárta ročně inkasovat o čtyři miliardy korun více než dosud. Podle MfD se má mýto stejným tempem zvýšit i v roce 2012. Ministr dopravy však k tomu po jednání vlády podotknul, že další zvyšování a o kolik bude ještě předmětem jednání s "protistranami."

Zástupci ministerstva se v pátek sejdou s představiteli sdružení přepravců Česmad, kde budou o plánovaných změnách diskutovat. Hanzelka nevyloučil, že součástí schůzky může být i jednání o změnách časových pásem pro jednotlivé sazby.

Podle Martina Felixe, mluvčího sdružení Česmad Bohemia, lze mýtné lze zvýšit pouze současně se zavedením nějakých kompenzací, tak jak tomu bylo např. v minulém roce V Německu.

"Konkrétně máme na mysli množstevní slevy, tak jak nám je již přislíbil tehdejší premiér Topolánek a pak nedodržel slovo, nebo přímé dotace např. na nákup ekologických vozidel, jak tomu bylo v Německu. Bez zavedení kompenzací by to pro české dopravce bylo likvidační, již nyní podle údajů z mýtného systému část trhu přebírají zahraniční dopravci ze zemí, kde je jejich vlády v krizi nějakým způsobem podržely," uvedl pro iHNed.cz Felix.

Ministerstvo dopravy naopak neplánuje v příštím roce zdražit dálniční známky pro motoristy, kteří si museli více připlatit už v letošním roce. Za roční známku za užívání dálnic a rychlostních komunikací museli zaplatit 1200 korun.

V dalších letech více peněz na dopravu

Vláda schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok s výdaji 61,3 miliardy Kč, což je o 36 procent méně než v letošním roce. Příští rok stát pošle do fondu 33 miliard, v následujících letech 43 miliard, další čtyři miliard ročně má přinést zvýšení mýtného.

Bárta však po jednání vlády také uvedl, že ho Nečas potěšil tím, že ve výhledu pro další roky by měly být prostředky SFDI zvýšeny. "V letech 2012 a 2013 by měl být SFDI navýšen o 10 miliard v každém roce. Potěšující je, že vláda tak učinila rozpočtový výhled ještě předtím, než zohlednila reformní kroky," řekl Bárta s tím, že jde o jasný signál, že vláda chce do dopravní infrastruktury investovat.

Rozpočet na dopravu

2011 2010
Celkový rozpočet SFDI 61,3 96
Z toho příspěvek státního rozpočtu 33 47,8

zdroj: SFDI

Bárta také zopakoval, že počítá s financováním dopravních staveb z PPP projektů. Soukromí investoři by podle něj měli "dodat až 130 miliard korun. Jako možné projekty jmenoval silnice R35, D1, Pražský obchvat nebo D3.

Ministr dopravy dodal, že během příštích dvou týdnů dokončí návštěvy krajů, s nimiž otevřel zásadní debatu o stavbách, které by pro regiony byly prioritní. Tyto debaty mají být jedním ze stavebních kamenů tzv. dopravní superkoncepce, kterou by Bárta chtěl mít připravenu do konce roku.

Podle Nečasova požadavku by měla zahrnovat plány až do roku 2020. "Ambicí nové superkoncepce je nejprve sestavení priorit na základě odborných debat a teprve poté podle množství finančních prostředků tento prioritní seznam staveb umořovat." Součástí superkoncepce z hlediska čerpání prostředků z Bruselu je i prezentace dvou cílů - snahy připojení dopravní infrastruktury na páteřní komunikace okolních států a vybudování potřebných obchvatů měst a obcí. "Teprve na ně by měly navazovat komunikace a ne naopak jako v minulosti," konstatoval Bárta.

Příští týden také míří Bárta do Bruselu, kde chce vyjednat možnost přesunu prostředku z evropské kasy od železničních projektů ve prospěch silnic. "Chci zejména ekologické organizace ujistit, že i nadále však preferujeme železniční dopravu," dodal Bárta.