Speciál v Česku

1959

uveden na trh

Podíl na trhu

60.-80. léta - 70% (vrchol)
v roce 2000 - 25%
v roce 2010 - 0,5%

zdroj: Benzina:

Zbývá už jen několik týdnů, kdy ještě mohou majitelé starých vozů bez katalyzátoru nakupovat lacinější 91 oktanový Speciál. Po 50 letech, co řidiči do nádrží svých škodovek, žigulíků, starých fiatů čepovali českou národní benzínovou tradici, společnost Česká rafinérská přestává Speciál kvůli mizivému zájmu vyrábět.

Zájem o Speciál, který přišel na trh poprvé v roce 1959, v posledních letech a pak i měsících dramaticky klesal. Ještě v roce 2000 tvořil čtvrtinu roční spotřeby paliv. Dnes jeho podíl klesl už pod jedno procento.

Největší dodavatel – lídr trhu společnost Benzina – prodával ještě před rokem Speciál u 260 z celkem 337 pump. Dnes je tento bezolovnatý benzín, určený pro vozy bez katalyzátoru, k mání jen u 140 stanic Benziny.

Speciál všude ustoupil nejprodávanějšímu benzínu – Naturalu 95, který má dnes na celkové spotřebě podíl 95 procent.

Zákazník náš pán

„Není to naše vlastní rozhodnutí. Řídíme se podle pokynů našich vlastníků,“ vysvětluje rychlý konec produkce Speciálu mluvčí České rafinérské Aleš Soukup. Majiteli rafinérií je Unipetrol s dceřinou Benzinou, který ovládá přes polovinu akcií.

Z dalších vlastníků už koncern Shell neodebírá Speciál delší dobu. Třetí akcionář – italský Agip – ještě Speciál definitivně nezatratil, ale odbyt u jeho pump se blíží nule.

„Se Speciálem je definitivní konec. Jeho prodej se už přestal vyplácet. Pumpy už jen doprodají své zásoby, které jsou podle našich zjištění maximálně na padesát dnů,“ vysvětluje konec zájmu o asi nejznámější palivo v dlouholeté historii manažer kvality ve společnosti Benzina Václav Loula.

Druhou větou ale uklidňuje majitele zbývajících starých škodovek a žigulíků, kterých u nás v porovnání s celkovými víc jak čtyřmi milióny vozů jezdí stále ještě přes 270 tisíc. Speciál lze u pump jednoduše nahradit tankováním klasického Naturalu 95 a přidáním aditiva, například Benaditu. Mizí ale určitá cenová výhoda, samotný Speciál stojí o několik desetníků na litru méně než natural s aditivem.

Přestože rafinérie výrobu už zastavují, nemusí zmizet Speciál z českých stanic úplně na nulu. Určitá, byť minimální, část se ještě dováží. Zásoby doprodávají i menší pumpařské sítě, které působí spíše mimo území větších měst a ve vesnických regionech, kde podíl starých aut je vyšší než jinde. Ale i tam Speciál letos postupně skončí.

Hitem jsou premiová paliva

Pumpaři volné nádrže po zastavení prodeje Speciálu potřebují. Na trhu se totiž stále víc prodávají dražší a prémiová paliva, do kterých jednotlivé petrolejářské firmy nepřimíchávají povinnou biosložku tak jako je tomu v případě klasické nafty nebo nejběžnějšího benzínu Natural 95. A právě prémiová paliva nejčastěji nahrazují v podzemních nádržích Speciál.

Například Benzina ho nahradí svým benzínem Verva 95 nebo Verva 100, případně Vervou Diesel. Podobně postupují konkurenti – například Shell prodává stále víc svého benzínu V Power Racing. „Podíl prémiových paliv na celkovém trhu v Česku velmi rychle roste, loni tvořil zhruba dvě procenta, nyní už vzrostl ke třem. Je to logický důsledek modernizace vozového parku a rostoucího zájmu o kvalitnější pohonné hmoty,“ dodává Loula.

Skutečnost, že Speciál v nejbližších týdnech z naprosté většiny pump zmizí, může podle šéfa Společenství čerpacích stanic v ČR Ivana Indráčka na určitý čas pomoci k lepšímu výdělku těch pumpařů, kteří si Speciál udrží nejdéle. „Kdo vydrží do poslední chvíle, stáhne zákazníky ze širokého okolí,“ říká Indráček.