Jedna ze tří největších cestovních kanceláří v zemi CK Fischer odhaduje, že byznys cestovních kanceláří bude letos ještě horší než vloni. „Chování Čechů se jednoznačně mění. Cítíme, že lidé mají daleko větší strach o ztrátu zaměstnání, kupují méně zájezdů a levnější pobyty na sedm nocí. V předprodeji na první moment prodaly cestovní kanceláře až o pětinu zájezdů méně než ve stejném období vloni,“ tvrdí šéf CK Fischer Jiří Jelínek. Podle něj ve stejném duchu dopadnou i celkové letošní výsledky tohoto byznysu.

I podle dalších manažerů cestovek se situace tuzemského trhu nevyvíjí dobře. „Momentálně trend prodeje v Česku nekopíruje mírné oživení, ke kterému už dochází třeba v sousedním Německu nebo Polsku. Krize dopadla na Čechy se zpožděním a celkové prodeje zájezdů v Česku jsou až o čtvrtinu menší než před rokem. Ani celoročně to nebude o mnoho lepší,“ tvrdí šéf české pobočky společnosti Neckermann Udo Wichert.

Čedok: Dramatický pokles neočekáváme

O něco optimističtější je například šéf Čedoku Miroslav Res. „Tak dramatický pokles v tuto chvíli na trhu nevidím. Trh proti loňsku klesnout může, bude to záviset na dalším vývoji ekonomiky.“ A mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura dokonce tvrdí, že podle průzkumu asociace jsou prodeje cestovek letos prakticky srovnatelné s loňskem. „Někteří členové hlásí nárůsty. Zřejmě můžou těžit i z toho, že se k nim přesunuli klienti zkrachovalé Tomi Tour nebo Sunny Days, která se změnila na cestovní agenturu,“ uvedl Okamura.

Už vloni ale prodeje cestovek klesly o pětinu. Letošní silnější dopad krize na domácnosti přitom avizují banky, které cítí slábnoucí zájem o půjčky na spotřebu. To, že krize zasáhne naplno Čechy až letos, potvrdil tento týden i premiér Jan Fischer. Podle něj bude tento rok pro domácnosti velmi bolestivý. Zatímco vloni lidem ulevila nízká inflace, letos se růst cen zvýší a nezaměstnanost se bude pohybovat kolem deseti procent. Obavy před ztrátou práce povedou Čechy k tomu, že mnozí letošní zájezd u moře z rodinného programu vyškrtnou.


Mezi odborníky, kteří cestovní ruch sledují, také vládne spíše skepticismus. „Cestovkám letos lidé přivřou peněženky. Spotřeba domácností klesne a zahraniční dovolená patří mezi zbytné výdaje. Navíc poroste nezaměstnanost, kterou ještě vloni cestovky tolik necítily. Propouštěli se totiž méně kvalifikovaní zaměstnanci, kteří s nimi na dovolenou stejně nejezdili. To už letos neplatí,“ říká Jaromír Beránek z Mag Consulting. „Čekám spíše posílení domácího cestovního ruchu. Lidé nebudou chtít zůstat doma, ale budou chtít levnou dovolenou. Některé cestovky můžou mít opět potíže,“ říká Tomáš Kulman, analytik KPMG.

Turistický byznys letos navíc komplikují i zvýšené nároky pojišťoven, na které tlačí zajišťovny. Některým cestovkám se tak kvůli recesi zpřísnily podmínky pojištění proti krachu a některým se pojistky i zdražují. Při současným obtížích s prodejem je ale obtížné vyšší náklady promítnout do ceny.