Dolar (o 1 % níže) a akciové trhy (S&P o 2,5 % výše) pokračovaly v pomalém pohybu opačnými směry, a propůjčují tak nadále podporu cenám komodit.

Oživení zlata pokračuje již pátý týden, i když pomalejším tempem, historické maximum z roku 2008 na 1 032,70 USD se přitom blíží. Při předchozích dvou příležitostech, kdy byla dosažena hranice 1 000 USD a obchodovalo se nad ní, pak po několika dnech následovala velká korekce.

Dosud byl uvedený pohyb poháněn hlavně venkovní náladou, které napomáhal slabší dolar. Je proto bezpečné uvést, že brzy uvidíme větší pohyb, když všechny nové dlouhé pozice nad 970 USD budou čekat pokračování oživení a když to bude trvat déle, začnou se obávat poklesu.

V našem výhledu na 4. čtvrtletí 2009 jsme museli znovu prověřit naši předpověď, protože aktuální úrovně jsou velmi důležité. Trvalejší pohyb nad 1 032,70 USD by naznačoval, že by se mohlo vytvořit nové pásmo 950 až 1 300 USD pro nadcházející rok, zatímco neúspěšné dosažení těchto hodnot a následný pohyb zpět pod 970 USD by mohl spustit dlouhou likvidaci zpět k 900 USD.

Technicky zůstaňte long nad 990 USD, ale buďte opatrní při zlomu pod 970 USD. Očekávali bychom, že resistence 1 032,70 USD bude pevná a snažili bychom se získat zisk před tímto číslem, a pak pouze znovu vstoupili do trvalejšího zlomu výše.
MMF měl v pátek zasedání, aby diskutoval o svém plánovaném prodeji 403 tun zlata na financování pomoci chudým zemím. Kongres USA s tím souhlasí a dohoda nebude pro trh velkým překvapením.

Převis nabídky zůstává být krátkodobě problémem, když zásoby ropy v USA jsou o 14 % větší než minulý rok a zásoby ropných destilátů se přibližují maximu za 27 let.


Jak jsme již uvedli, nadále sledujeme obchodování v pásmu, které je oblíbené, když resistence pro říjnovou ropu je 73,15 USD, po které následuje 75,00 USD. Mezitím se dá nalézt podpora na 69,40 USD, po které následuje 68,00 USD. Říjnové kontrakty futures uplynou příští týden a v úterý se dalším měsícem pro tyto obchody stane listopad.

Mezinárodní trh nákladní dopravy je hodně sledován, protože je dobrým globálním ukazatelem obchodu a ekonomické prosperity. Bohužel se však toto odvětví často popisuje pouze růsty a poklesy indexu Baltic Dry. Tento index je i nadále hodně sledován, kvůli extrémním cenovým pohybům během minulého roku, když poklesl o 94 %, aby pak na začátku tohoto roku došlo k jeho silnému oživení, a nyní opět padá.

Toto je naším novým týdenním komentářem k tomuto odvětví: Obecně to vypadá, že trh nákladní dopravy je i nadále v depresi, objevují se však značné známky oživení na východním trhu ropných tankerů.

V dopravě suchého materiálu poklesl spot u trend udávajících velkých nákladních lodí dopravujících hlavně železnou rudu do Číny o více než 36 % během minulých 4 týdnů, zatímco to vypadá, že se menším lodím daří držet na stejné úrovni.
Na trhu tankerů jsou sazby u velmi velkých tankerů stačeny, když se jejich vlastníkům stěží daří udržovat krok na vyrovnané úrovni sazeb spotu.

Avšak na východním trhu tankerů značné zmenšení dostupnosti lodí kvůli rostoucímu vyprazdňování skladů značně upevnilo trh, když sazba spotu stoupla o 20 % jen během minulého týdne. Zda se tento pozitivní trend rozšíří i na zbytek trhu s tankery a vydrží i po delší dobu, se teprve uvidí.