Ministerstvo dopravy pošle ještě před koncem vládnutí úřednického kabinetu k projednání ministrům návrh na desetiletou smlouvu s Českými drahami. Smlouva by mohla platit už příští rok. Sdělil to mluvčí MD Karel Hanzelka. Podle něj se však nic nemění na záměru úřadu otevřít během deseti let 75 procent železničního trhu konkurenci; smlouva s drahami to má umožňovat.

"Smlouva bude mít klauzuli, podle které z ní bude možné vyjmout každý rok až 15 procent výkonů v dálkové dopravě a nabídnout je ve výběrovém řízení," uvedl Hanzelka. Dlouhodobá smlouva má naopak dát Českým drahám větší podnikatelskou jistotu a možnost investovat do vozového parku.

Rychlíky na české železnici objednává ministerstvo dopravy automaticky u Českých drah, vždy na jeden rok. Loni za ně zaplatilo 3,3 miliardy korun, letos to bude ještě o půlmiliardy více. V budoucnu by se o tuto částku mělo dělit více dopravců, první tendr by se měl uskutečnit příští rok, první soukromí rychlík by mohl začít jezdit v prosinci 2011.

Odboráři proti liberalizaci

Dlouhodobou smlouvu státu s ČD prosazují odboráři z Odborového sdružení železničářů, k liberalizaci trhu mají řadu výhrad. Zástupci odborů se v pátek sešli s ministrem dopravy Gustávem Slamečkou a toto úterý na stejné téma jednali s premiérem Janem Fischerem. Vymohli si slib, že současná úřednická vláda žádný tendr na železnici nevypíše.

Podle místopředsedy sdružení Jaroslava Pejši premiér souhlasil s tím, aby každý tendr na železnici schvalovala vláda, nikoliv pouze ministerstvo. Fischer prý kladně hodnotil i dlouhodobou smlouvu s drahami. Podle premiérova mluvčího Romana Proroka Fischer odboráře vyslechl, vzal jejich stanoviska na vědomí, žádná dohoda však nebyla sjednána.

Ministr: České dráhy budou muset proškrtat jízdní řády - čtěte ZDE

Rychlíky ČD přijdou o monopol. Do 10 let bude na kolejích konkurence - čtěte ZDE

Podle Pejši by byly dráhy v případě otevření trhu v nevýhodě oproti konkurenci, neboť dlouhodobě neměly peníze na investice do nových vozidel. Do roku 2002 se navíc místo státu staraly o kolejovou infrastrukturu. Vnitřní dluh drah odhadl Pejša na 20 miliard korun. Otevření trhu v roce 2010 proto odbory považují za předčasné.