Ministerstvo dopravy chce do deseti let otevřít 75 procent železniční dálkové dopravy v České republice konkurenci. Vyplývá to z materiálů ministerstva dopravy. Dosud všechny rychlíky na objednávku ministerstva provozují České dráhy; loni za ně úřad zaplatil 3,3 miliardy korun.

Ministerstvo chce rozdělit osobní železniční síť na soubory linek a každý rok hodlá vypsat výběrové řízení na 5 až 15 procent výkonů na železnici. S vítězným uchazečem pak bude uzavřena dlouhodobá smlouva na 10 až 14 let. Zásadní podmínkou má být údajně zvýšení kvality vozového parku a komfortu pro cestující.

Termín nejbližšího výběrového řízení ministerstvo zatím nezveřejnilo, ale má se tak stát co nejdříve.

Podle Radima Jančury, majitele firmy Student Agency (SA), která o vstup do dálkové železniční dopravy dlouhodobě usiluje, je rozhodnutí ministerstva vítězstvím pro všechny daňové poplatníky a cestující. "Souvisí to s naší závaznou nabídkou převzít polovinu dlouhodobých tratí v Česku," řekl Jančura. SA v ní slibuje nové vlaky, nižší jízdné a za své služby bude chtít ze státní pokladny méně peněz, než nyní dostávají České dráhy.

Příchod Student Agency

Téma konkurence na českých železnicích se prolomilo s příchodem potenciálního konkurenta Student Agency (SA). Ten tvrdí, že přijde s modernějšími vlaky, s levnějším jízdným a nebude potřebovat tolik peněz od státu.

Majitel SA Radim Jančura již dříve v on-line rozhovoru se čtenáři iHNed.cz prohlásil: "České dráhy fungují tak, jako naše babičky - až si našetří do hrníčku (nebo až jim tam spíše stát nasype), koupí si vlak. V dnešní době však svět funguje jinak - vlak je třeba pořídit na úvěr nebo leasing, splátky musí odpovídat příjmu od cestujících + dotacím. (...) Jen tak se dá železnice změnit během 5-10 let. Za 20 let po revoluci průměrné stáří souprav naopak vzrostlo, bylo to pro železnici 20 let ztracených."

Dosud byly zakázky vypisovány jen na rok a rozhodnutí ministerstva dopravy prodloužit zakázky by mělo být pro budoucnost českých železnic klíčové. Ostatně tvrzení, že díky desetileté zakázce budou lidé konečně cestovat západoevropským standardem, představuje jedinou shodu mezi Žaludou a Jančurou. Obě strany se na stránkách novin i webů častují hodně kritickými slovy.