Automobilka Škoda Auto znovu zvažuje zavedení pracovních sobot. Důvodem je zvýšená poptávka po jejích vozech především v zemích, které zavedly šrotovací prémii. Kvůli pracovním sobotám by asi firma musela přijmout až 1000 lidí najímaných přes pracovní agentury, řekl ČTK předseda škodováckých odborů Jaroslav Povšík. Nyní ve Škodě dělá asi 600 převážně zahraničních agenturních pracovníků.

"V současné době připravujeme různá pásma přesčasů a v pátek jsem se dozvěděl, že firma zvažuje znovu i pracovní soboty," řekl Povšík. "Ta situace se bude zřejmě muset řešit raketovým nárůstem agenturního personálu," řekl Povšík.

Krize vyhnala dělníky 

Firma kvůli celosvětové krizi a poklesu poptávky počet lidí najímaných přes pracovní agentury od loňska snižovala, ještě v létě v ní pracovalo asi 4000 zahraničních dělníků. Nyní by měl nové dělníky zaměstnat zejména mladoboleslavský závod, kde se vyrábí motory a převodovky, o něž je v současnosti velký zájem. Loni firma zaměstnávala celkem 26.695 lidí.

Vedení firmy nyní bude s odbory vyjednávat především o tom, jak by byly sobotní směny placené.

Největší české automobilce pomáhá v současné době především šrotovné, které bylo zavedeno v řadě evropských zemí. Firma původně kvůli hospodářské krizi chtěla v prvním pololetí vyrábět jen čtyři dny v týdnu, již dříve však musela obnovit výrobu i v pátek. Kvůli šrotovnému jsou nyní stavy objednávek dokonce nad úrovní stejného období v loňském roce.

Šrotovné zabralo 

Například v Německu, kde byla šrotovací prémie zavedena začátkem ledna, dodala automobilka v prvním měsíci roku 4750 aut, v únoru už to bylo 11.000 vozů. Nejvýrazněji se na tamním trhu prosazuje fabia, která byla v únoru druhým nejprodávanějším vozem v celém Německu. Prodeje rostou i v Rakousku, Itálii, Francii a aktuálně také na Slovensku.

Škodovka díky šrotovnému vyrábí nyní také motory a převodovky do malých aut pro celý koncern na maximum kapacity. "V souvislosti se šrotovací prémií a zvýšeným zájmem o malé vozy vzrostla výroba nízkoobjemových motorů vyráběných ve Škodě Auto na 1600 kusů denně. To v kontextu současné hospodářské recese a dlouhodobého průměru produkce 1200 motorů denně. Zvýšená poptávka pozitivně ovlivnila také výrobu převodovek, denní plán nyní dosahuje 2000 kusů," uvedl již dříve člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast výroby a logistiky Horst Mühl.