Letošní detroitský autosalon, nejvýznamnější přehlídka automobilů na severoamerickém kontinentě, je stále velkolepá podívaná. Vyleštěné kapoty vozů vítězí, co se týče zájmu mužů, nad štíhlými hosteskami. Na obřích obrazovkách se v reklamních spotech prohánějí automobily, které v tomto roce přijdou na trh. A představování některých monopostů připomíná svojí košatou choreografíí Wagnerovy opery.

Lidem z branže, kteří jezdí na zdejší autosalon pravidelně, ovšem nemusí nikdo říkat, že Detroit, někdejší bašta automobilového průmyslu, je v těžké krizi. A ani by k tomu nemuseli znát prodejní čísla, kdy se odbyt amerických vozů v posledním kvartálu loňského roku meziročně propadl nejvíce od roku 1974.  Dvě ze tří velkých automobilek, Chrysler a GM,  si musely na Bílém domě vyprosit záchranné úvěry, aby neskončily v platební neschopnosti.

Fotogalerii z detroitského autosalonu si prohlédněte ZDE.

"Stačí jen porovnat, jaké show zde automobilky pořádaly vloni a letos. Letos je to mnohem usedlejší, skromnější, je vidět, že se šetří.  A taky se asi nechtějí moc předvádět, aby někdo nemohl říci, že chtějí po vládě peníze, ale pak je utrácejí v Detroitu za PR," hodnotí Craig Fahle, motoristický redaktor místní rozhlasové stanice, letošní ročník.

Stádo krav v ulicích města

Připomíná, jako vloni Chrysler, když představoval nový model, masivní vůz Dodge Ram, vyslal do ulic Detroitu stádo krav (asi jako upoutávku, že vůz by se mohl hodit drsným farmařům), jeho výstavní stánek připomínal svojí výpravností zabavní park. Právě Chrysler při tom nyní balancuje nad propastí, jeho továrny jsou v odstávce, která pravděpodobně potrvá ještě měsíc.

Na autosalonu lze navíc zaslechnout šeptandu, kterou ovšem potvrzují i někteří ekonomové automobilového průmyslu, že Chrysler jako značka nepřežije a ze slavné detroitské trojky (Ford, GM, Chrysler) zbyde jen dvojka.

"Pro automobilku Chrysler jde o labutí píseň," předpovídá Michael Robinet z firmy CSM Worldwide, která se zabývá analýzami automobilového trhu, že některé značky této automobilky  (například Jeep) se sice zachrání, když jejich výrobu převezme jiná firma, ale jako celek Chrysler skončí.

"Já jsem slyšel, že to bude do července," potvrzuje George, který vloni i letos se svoji firmou smluvně připravoval výstavní expozici Chrysleru, co se povídá po Detroitu. Podle George vypadá letošní ročník autosalonu jako chudý příbuzný toho předešlého.

"Odhaduji, že letos daly automobilky na expozice polovinu, možná ještě méně, loňských nákladů. Vloni tady byly parkety a různá dřevěná pódia, letos levné koberce. Vloni obrovské videostěny, leto více méně velké televize," tvrdí George. Vloni se v expozici Chrysleru šplhal Jeep po umělé skále vedle tekoucího vodopádu. "Dokonalá, umělá příroda," dodává George.

Budoucnost, kterou budou mít Američané rádi

Včera, na vcelku obyčejném podiu s třemi točnami, vedení Chrysleru také představilo něco dokonalého, ale zatím jen umělého. Tři ultramoderní monoposty, které, jak uvedl viceprezident Chrysleru Jim Press, "jsou budoucností společnosti, auty, která budou mít Američané rádi a budou je chtít řídit".

Stejně jako většina ostatních automobilek vsadil Chrysler na hybridné vozy, respektive na auta na čistě elekrický pohoh. Což je případ sportovního monopostu Dodge Circuit EV, k jehož dravému vzhledu a k avizovanému zrychlení z 0 na 100 kilometrů za 5 sekund, se představa auta nabíjeného ze zásuvky vůbec nehodí.

Nepřehlédněte

V druhé vizionářské linii pak Chrysler představil koncept „uconnect“, jako označení vozu, které o generaci dále posouvá využití komunikačních technologii ve vybavení vozu.

"Budete online napojeni na pouliční kamerový systém, pasažéři budou brouzdat po internetu, nový poziční systém vám ukáže, kde jsou právě vaši přátelé" uváděl viceprezident Pres přednosti  "dokonalého rodinného vozu", monopostu Chrysleru sedan.

Ze skromného potlesku po skončení prezentace šlo ale dobře vycítit rezervované pochyby, s kterými odborná veřejnost i novináři budoucnost Chrysleru vidí.

"Nemám z toho žádnou velkou radost, sice nepracuji v autoprůmyslu, ale jsem z Detroitu, takže se mě to dotýká. Jenže už z toho, jak se letos expozice připravovala, vím, že to není dobré," líčí George, jak dva týdny před začátkem autosalonu Chrysler zastavil práce na expozici a prý se dva tři ni uvažovalo, zda ji úplně nezrušit. A to nápadně připomíná nejistotu ohledně osudu celé firmy.