Společnost Praga Hostivař dnes podala žalobu na kopřivnickou automobilku Tatra. Reagovala tak na to, že jí Tatra vypověděla smlouvu na dodávky autodílů pro zakázku na přezbrojení české armády nákladními terénními vozy.

tatra_815.jpgMluvčí Tatry Vladimír Bystrov odmítl podání žaloby komentovat s odůvodněním, že společnost se ke svým minulým ani současným obchodním vztahům nevyjadřuje.

Podle společnosti Praga měl být typ vozu, který Tatra představila jako T810, původně sestaven z motoru Renault, převodovky Praga, tří náprav Praga, kabiny Renault a brzd WABCO. Zástupci Pragy se domnívají, že jejich převodovka a nápravy byly nahrazeny zahraničními výrobky.

Vypovězenou dodávku podle svého mluvčího Tatra nahradila ze 77 procent českými dodávkami a zbylých 23 procent budou zahraniční dodávky. "Podíl zahraničních dodávek se tím zvýšil o necelá tři procenta na 20,9 procenta, což vyjádřeno v penězích představuje v souhrnu 543 milionů korun z celkového kontraktu 2,6 miliardy korun," uvedl Bystrov.

Politikům se to nelíbí

Vypovězení smlouvy Tatry s Pragou se nelíbí některým poslancům; minulý týden vyzvali ministryni obrany Vlastu Parkanovou, aby zakázku pro Tatru zrušila. Podle místopředsedy ČSSD Milana Urbana ukončení smlouvy s Pragou téměř vylučuje české firmy, a odpadá tak hlavní důvod, proč Tatra získala zakázku bez tendru.

Podle ministerstva se ale vyloučením Pragy snížil podíl českého průmyslu na projektu z 1,714 miliardy na 1,64 miliardy korun. Zahraniční dodávky se zvýšily z celkové částky 469 milionů korun na 543 milionů. O tento rozdíl se ale zároveň podle ministerstva zvýšily offsetové programy.

Generální ředitel Tatry Ronald Adams ve středu na brněnském veletrhu Idet řekl, že se na dodávce podílí 144 českých firem z celkového počtu 166 subdodavatelů. Proč Tatra zrušila spolupráci s Pragou, nechtěl uvést.

Smlouvu o nákupu 555 nákladních vozů za 2,6 miliardy korun podepsal loni v prosinci bývalý ministr obrany Jiří Šedivý. Armáda o změně nebo rušení smlouvy neuvažuje.