Ředitelství silnic a dálnic ČR v průběhu letošního roku plánuje zprovoznit na české silniční a dálniční síti 73,7 nových kilometrů v celkové hodnotě vyšší než 35 miliard korun. Prakticky po celém území republiky plánuje ŘSD výstavbu nových úseků.

alfred_-brunclik.jpg"Rok 2007 můžeme označit za velmi úspěšný, plánujeme zprovoznit 24 kilometrů dálnic, 25,9 kilometrů rychlostních silnic a 23,8 kilometrů silnic I. tříd. Stejně tak zajímavé je číslo 330 kilometrů rozestavěných komunikací, z čehož třetinu tvoří dálnice," vypočítává plány ŘSD jeho nový generální ředitel Alfred Brunclík.

Se stavbou nových úseků silnic a dálnic se počítá v devíti krajích, přičemž nejvíce kilometrů bude do provozu uvedeno v kraji Moravskoslezském a Jihočeském. "Z celé řady nových úseků bych vyzdvihl vůbec první část dálnice D47, respektive D1 mezi Ostravou Rudná a Bohumínem a kompletaci úseku Frýdek-Místek - Polsko na rychlostní silnici R48," zdůrazňuje Alfred Brunclík.

Peníze prý budou

Silnice a dálnice se letos budou stavět za peníze, které stát získá za menšinový podíl v ČEZ. Při současném kurzu by stát mohl získat 35,7 miliardy korun. Ty chybí v letošním rozpočtu fondu dopravy. Bruclík na dnešní tiskové konferenci vyslovil přesvědčení, že finanční prostředky dorazí na účet fondu v nejbližším možném termínu, tak aby nebyla zpožděna realizace již započaných projektů.

Z programového prohlášení vlády vyplývá, že privatizační zdroje financování komunikací budou využívány pouze do roku 2009. Šéf ŘSD vidí řešení nahrazení chybějících zdrojů ve zvýšení podílu financování dopravy na spotřebních daní z minerálních olejů. "Na přijetí takové opatření ovšem bude třeba celospolečenského konsenzu," uvedl Bruclík. V současnosti jde do fondu pouze 9,1 procenta z výnosu daně. Dostatečné financovaní by také měly zabezpečit příjmy z evropských fondů.

Rozpočet ŘSD podle Brunclíka výrazně zatěžují výdaje na opravy silnic a dálnic, jejichž účet se nachází ve výrazném deficitu. Za posledních 5 let vzrostl podíl "nevyhovujících" silnic první třídy o téměř 50 procent. Celková délka takových silnic je podle Brunclíka zhruba 2900 kilometrů. "Aby byly tyto silnice uvedeny do plně vyhovujícího stavu, muselo by být až do roku 2020 ročně vynaloženo 11,5 miliardy korun. V současné době ovšem jde na opravy pouze zlomek této částky," dodal Brunclík.

Brunclík také počítá se strukturálními změnami v ŘSD ČR. Chystá se celková reorganizace, v rámci které by měly být podle Brunclíka odbourány nadbytečné procesy při přípravě a realizaci staveb. ŘSD proto dohledné době hodlá přejít za tzv. projektový způsob financování.

mapka_dalnice.jpg