Pokud se ministerstvo dopravy s firmou Kapsch neshodne na novém dodatku ke smlouvě, v České republice nebude příští rok a půl fungovat žádný mýtný systém. Na tiskové konferenci to uvedl člen představenstva Kapsch TrafficCom Erwin Toplak s tím, že jediným sporným bodem je výše penále za případné nespuštění systému. Jednání pokračují od 12 hodin.

Ministerstvo dopravy údajně žádá po Kapschi mnohem více, než by byla případná škoda z neuskutečněných plateb mýtného. Generální ředitel Kapsche pro ČR Karel Feix odhadl denní výnos systému na šest až sedm milionů korun. Podle informací České televize je Kapsch ochoten zaplatit až deset milionů za den, MD však žádá 15 milionů. Původní smlouva přitom mluví o pěti milionech.

"Fér je pokrýt vzniklou škodu z nefunkčnosti systému, my jsme již přistoupili na mnohem vyšší požadavky," řekl dále Toplak. Dodal, že ministerstvo žádá mnohem více, než je obvyklé v mezinárodních obchodních vztazích. Přesto, že je systém podle Toplaka zcela připraven na uvedení do ostrého provozu od 1. ledna 2007, není Toplak jako obchodník ochoten přistoupit na požadavky MD.

Toplak také uvedl, že konečná dohoda by měla být dnes odpoledne. "Podle mých zkušeností však vždy existuje i den poté," dodal. Podle dřívějších informací obou stran by měl být dodatek ke smlouvě hotov nejpozději v pátek 15. prosince, aby mohl pilotní provoz běžet alespoň 14 dní. Podle smlouvy měl být pilotní provoz zahájen 1. prosince, MD jej však nepovolilo. Důvodem bylo údajné nelegální přesunutí mýtných bran na jiné místo. Kapsch však tvrdí, že brány posunul po dohodě s Ředitelstvím silnic a dálnic a ministerstvo o tom vědělo.

Pilotní provoz je velice důležitý pro ČSOB, která zajišťuje finanční toky celého systému. "Nelze otestovat finanční toky, protože žádné nejsou," řekl Popelka. ČSOB podle něj potřebuje na otestování alespoň 14 dní.
Pro samotný Kapsch je pilotní provoz spíše formální záležitostí, kterou je nutné splnit, neboť vyplývá ze smlouvy. Testy systému totiž již probíhají, po dálnicích jezdí vozy s namontovanou mýtnou jednotkou Premid a zkoušejí funkčnost všech částí systému. Z vyrobených 100.000 palubních jednotek jich bylo podle Feixe distribuováno zatím 23.000. Připraveny jsou i vozy pro celníky, které budou kontrolovat řádné placení mýtného.

Budování mýtného systému provázely neshody zejména kvůli prvnímu dodatku ke smlouvě. Ten s Kapschem uzavřel bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský. Dodatek mimo jiné převádí zodpovědnost za provizorní provoz na stát. Dodatek byl uzavřen kvůli časovému zpoždění, které způsobily stížnosti neúspěšných uchazečů v tendru o mýto. Nový ministr Aleš Řebíček označil dodatek za nevýhodný pro stát. Součástí jednání o novém dodatku je kromě nového rozdělení finanční zodpovědnosti i zkrácení pilotního provozu nebo zahájení intenzivní mediální kampaně.