Dokdy se vám podaří připravit důchodovou reformu?

Příprava důchodové reformy není cílem týmu expertů, jak se někdy mylně uvádí. Máme za úkol shromáždit návrhy jednotlivých politických stran, posoudit jejich proveditelnost, spočítat a porovnat jejich dopady.

Proto také vedle týmu expertů, kde jsou zastoupeny politické strany a resorty, kterých se reforma týká, vznikla ještě pracovní skupina, která bude provádět nezávislé propočty a analýzy.

Předložily politické strany koncepce důchodové reformy v takové podobě, aby se daly propočítat a porovnat?

Všechny strany už předložily určité představy a seznámily s nimi členy týmu expertů. Byl jsem příjemně překvapen, protože se o nich věcně diskutovalo. Některé údaje bude třeba doplnit. Po první sadě výpočtů, která by měla být hotova do konce roku, se dá přepokládat, že jednotlivé politické strany mohou korigovat určité parametry. Ale v zásadě je spolupráce velmi dobrá.

Pro porovnání návrhů jednotlivých stran je nutné zvolit určité odhady budoucího vývoje, jako jsou demografické projekce, růst HDP, úroveň nezaměstnanosti a podobně. Budou strany ochotny jednotné parametry akceptovat, když každá z nich má o makroekonomickém a demografickém vývoji jiné představy?

Strany se budou muset shodnout na stejných výchozích předpokladech analýz. Zatím o tom diskutujeme a já se budu snažit, aby dospěly ke shodě. Jinak by nebylo možné jejich návrhy porovnat a práce odborníků by se rozpadla na dílčí analýzy. Primární úkol je postavit všechny varianty na stejnou startovací čáru, na tom ostatně pracujeme již od srpna.

Přibližně do měsíce bychom měli mít spočítanou základní variantu, neboli co by se stalo, kdyby se nic nezměnilo, zároveň si budeme ujasňovat s politickými stranami jejich zadání.

Budou vaše analýzy řešit i dopad změny důchodového systému na celý sociální systém?

Konkrétní výpočty dopadů dělat nebudeme, bylo by to příliš časově náročné. Ale u každé varianty budeme upozorňovat na širší souvislosti a bodově naznačíme, které sféry sociálních opatření bude nutno upravit, aby byla daná varianta realizovatelná.

Dosud každý pokus skončil na nevůli politických stran dospět k nějakému kompromisu. Proč by to mělo být jinak?

Doba však pokročila. Politikové si uvědomují, že se reforma udělat musí. Veřejnost ví víc o nepříznivém demografickém vývoji a jeho budoucí hrozbě. Lidé, kteří se pomalu blíží k důchodovému věku, se začínají více starat, co s nimi bude. V okolních zemích dochází také ke změnám důchodových systémů, jsou nastartovány reformy, lidé o tom vědí a diskutují.

Myslíte si, že vaše práce bude mít význam, i když se nakonec politické strany neshodnou a reformu nepřipraví?

Myslím si, že význam mít bude. Naše analýzy by měly mít výstup tak do osmi měsíců v podobě souhrnné zprávy, která bude sloužit jako kvalifikovaný nestranický podkladový materiál pro rozhodování politiků, a to tu podle mého názoru ještě nebylo. S výsledky chceme seznámit i odbornou a laickou veřejnost. Již v průběhu práce bychom chtěli zveřejňovat dílčí závěry, návrhy, jejich úpravy a podněty z diskusí na našich webových stránkách. Do debaty o důchodové reformě se tam může zapojit každý. Dáme je do provozu během týdne. Ani jeden návrh a názor by neměl zapadnout a veřejnost by měla mít co nejvíce informací.

Můžeme si vzít nějaké ponaučení například z důchodové reformy na Slovensku?

Můžeme v pozitivním i v negativním smyslu. Obdivuhodná je jistě dynamika a odvaha, s jakou do reformy slovenská vláda jde. Na druhou stranu důchodová reforma neznamená jen shodnout se na určitých změnách. Je také třeba zajistit jejich implementaci, tedy konkrétně například roli Slovenskej pojisťovni a penzijních fondů. A v tom bychom si měli vzít ze Slovenska poučení. Reforma tam má být spuštěna za dva měsíce, ale ještě se neví, jak to bude přesně fungovat. Některá opatření důchodové reformy na Slovensku jsou sporná, např. deklarovaná až stoprocentní garance na vklady u penzijních fondů v rámci druhého pilíře je ve světě velmi neobvyklá.

Vy se zabýváte problematikou penzijních reforem již dlouhou dobu a jste považován za experta v této oblasti, máte vlastní představu o důchodové reformě?

Můj momentální úkol je především soudit nestranně jednotlivé varianty. Nicméně moje osobní představa o důchodové reformě, ke které jsem dospěl na základě výzkumu, je určitá forma kombinace průběžného a fondového systému.

Proč jste přijal funkci koordinátora týmu expertů?

Když jsem tu nabídku dostal, byla to pro mne výzva. Kdybych odmítl, nemohl bych se pak už k tomuto tématu vyjadřovat.


Tým expertů:

ČSSD: Vít Samek, Zdeněk Hájek

KDU-ČSL: Ivo Foltýn, Adolf Jílek

KSČM: Jaroslav Gongol, Miroslav Opálka

ODS: Petr Mach, Vladan Majerech

US: Stanislav Volák, Ivo Ludvík

MPSV: Jiří Hofman

Úřad vlády: Jarmila Škvrnová

MF: Tomáš Prouza


Pracovní skupina:

Zástupci jmenovaní Vladimírem Bezděkem:

Jan Škorpík, Ministerstvo práce a sociálních věcí

Aleš Krejdl, Ministerstvo financí

Zuzana Šmídová, Ministerstvo financí

Zbyněk Štork, Ministerstvo financí

Tomáš Hochmeister, Fakulta sociálních věd UK

Přemysl Pergler, nezávislý expert

Zástupci jmenovaní politickými stranami:

Martin Fassmann, ČSSD

Miroslav Hiršl, ČSSD

Vladimír Minář, KDU-ČSL

Vladan Majerech, ODS

Bohumil Svoboda, KSČM

Bohumír Rojíček, KSČM

Stanislav Volák, Unie svobody

Ivo Ludvík, Unie Svobody