Robert Bosch

- Výrobce automobilových dílů, spotřebního zboží, elektrického nářadí, průmyslových technologií, tepelné techniky a inteligentních systémů budov.
- Firma sídlí v německém Stuttgartu.
- Za obchodní rok 2013 vykázala tržby ve výši 46,1 miliardy eur, což znamenalo meziroční růst o 3,1 procenta.
- Zisk před zdaněním činil 2,8 miliardy eur.
- Počet zaměstnanců je 281 tisíc.
- Společnost loni přihlásila téměř pět tisíc patentů; na vývoj a výzkum vydala 4,5 miliardy eur.
- V České republice zaměstnává skupina Bosch zhruba 7500 lidí.
- Její největší české závody vyrábějí automobilové díly v Českých Budějovicích a Jihlavě. Další závody má v Brně, Krnově a Městě Albrechtice.

Původní automobily, které se vyráběly na počátku minulého století, byly značně nepohodlné. Už jen nastartování klikou vyžadovalo silné svaly a kvůli zpětnému rázu často končilo zraněním. Jízda v noci znamenala dobrodružství, protože osvětlení zajišťovaly sotva blikající acetylénové lampičky. V zimě cestující mrzli.

Zásadní změnu přinesly až výrobky Roberta Bosche. Ten dal autům moderní zapalování, startér, elektrická světla, topení a další prvky. Jeho podnik se stal prvním velkým dodavatelem automobilových dílů.

Robert Bosch se narodil v roce 1861 v jihoněmeckém Albecku u Ulmu. Byl jedenáctým z dvanácti dětí zámožného a sečtělého sedláka. Absolvoval střední technickou školu a vyučil se jemným mechanikem. Nejprve pracoval pro různé firmy v Kolíně nad Rýnem a Stuttgartu.

Po vojně navštěvoval stuttgartskou polytechniku. Pak odjel do USA, kde působil v továrně Edison Machine Works. V roce 1885 následovala praxe v britské pobočce společnosti Siemens. Potom se vrátil do Německa a ve Stuttgartu založil vlastní firmu. Jako kapitál mu posloužilo dědictví po otci ve výši 10 tisíc marek.

Dva pracovníci jeho dílny se zpočátku zabývali konstrukcí a zapojováním elektrických zařízení všeho druhu, včetně telefonů. Firma byla nejprve ztrátová, takže záhy spotřebovala svůj kapitál. Nad vodou se udržela jen díky úvěrům, za něž se zaručili příbuzní. Devět let trvalo, než Robert Bosch splatil dluhy z počátku podnikání, ale nakonec se ukázalo, že sázka na elektřinu byla správným rozhodnutím. Podnik totiž těžil z elektrifikace města Stuttgart.

Elektrické zapalování

Klíčem k dlouhodobému úspěchu se ovšem stalo až magnetoelektrické zapalování. V roce 1887 se na dílnu Roberta Bosche obrátil zákazník, který měl spalovací motor od firmy Deutz a potřeboval nový zapalovač. Talentovaný a přemýšlivý Robert Bosch v jeho konstrukci provedl několik změn a tento výrobek ho posléze dostal na výsluní. Vylepšený magnetoelektrický zapalovač se totiž dal použít nejen ve stacionárních motorech, jaké vyráběla společnost Deutz, ale také ve vysokootáčkových pro automobily. Všechny ostatní tehdejší systémy, jak zapalovat palivovou směs, byly přitom nespolehlivé a nebezpečné.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se