Při setkání s nejvyššími manažery ČD Cargo je cítit velká opatrnost. A to navzdory tomu, že státní firma loni vydělala 522 milionů korun. Pro srovnání: V roce 2012 byla v téměř dvoumiliardové ztrátě.

Lidé šéfující nákladnímu dopravci (kterému dokonce hrozila insolvence) totiž vědí, že k dobrým ekonomickým číslům jim pomohl nejen byznysový úspěch, ale i restrukturalizace. Prodej nepotřebných strojů či úspora na lidech – ČD Cargo loni propustilo více než tisíc lidí.

"Přišli jsme o klíčovou zakázku na dopravu uhlí do elektrárny Chvaletice. Podařilo se nám ale získat další – některé i krátkodobé – příležitosti, které nám pomohly tuto ztrátu zacelit. Teď se o dodávky do Chvaletic ucházíme v novém tendru," přibližuje předseda představenstva ČD Cargo Oldřich Mazánek.

Současné vedení ČD Cargo přiznává, že si firma dříve držela vozový park, na který si nedokázala vydělat.

"Podnikatelský plán pro rok 2013 počítal s jeho výrazným snížením. Šíře vozového parku nám dříve pomáhala v zakázkových špičkách, jinak jsme ale po zbytek roku takové množství vagonů a lokomotiv efektivně nevyužili. To si už dnes nemůžeme dovolit," popisuje finanční ředitel Petr May.

Firma tedy prodala část strojů do Polska, loni jí prodej majetku vynesl celkem 495 milionů korun. Peníze Cargo využilo na vytvoření opravných položek a rezerv.

Opatrný odhad

Letos hospodaření firmy počítá se sešrotováním odepsaných a nepotřebných vagonů. Částečně se do loňských výsledků promítly také intervence České národní banky. Cargo si totiž za část zakázek nechá platit v eurech. A tato měna díky zásahu bankéřů vůči koruně posílila.

Manažeři jsou ve výhledu pro letošní rok opatrní. Vědí, že tentokrát už jim "nesystémové" příjmy nepomůžou. Konzervativně odhadují provozní zisk ve výši dvou milionů korun, což ve srovnání s loňským čistým ziskem 522 milionů působí až nepatřičně.

"Ano, tento odhad je na úrovni vyrovnaného provozního hospodaření," připouští šéf financí May. Doufá však, že realita na kolejích bude příznivější. "Situace na trhu je složitá a těžko předvídatelná, proto jsme byli v odhadech raději opatrní," vysvětluje May.

"Vše, co řeknu, může využít konkurence"

O zakázkách mluví manažeři ČD Cargo jen velmi neradi. Co, kam a za kolik vozí, neříkají vůbec. Navzdory námitce, že firmu vlastní stát.

Předseda představenstva ČD Cargo Oldřich Mazánek"Všechno, co řeknu, může využít naše konkurence," vysvětluje mlčení Oldřich Mazánek, předseda představenstva ČD Cargo (na snímku). A jako příklad uvádí ztrátu klíčové zakázky, dopravy hnědého uhlí pro elektrárnu ve Chvaleticích. Státnímu dopravci ji přebrala soukromá společnost AWT.

ČD Cargo tvrdí, že dokázalo tuto ztrátu loni téměř nahradit jinými obchody. Jaké to jsou, ale šéfové opět prozradit nechtějí. "Když konkurence zjistí, že máme tu či onu zakázku, tak přijde za zadavatelem a řekne: Kolik vám dalo Cargo? Padesát korun za tunu? My vám dáme 45. To je realita," tvrdí Mazánek.

Nové zakázky popisuje jako krátkodobé příležitosti. Například dva týdny trvající dopravu železné rudy. Jisté je to, že objem odvezeného zboží v loňském roce Cargu klesl o tři miliony tun na 70,2 milionů tun.

Firma by se ráda vrátila do chvaletické "uhelné mise". Soutěží o ni v novém tendru, celkem je v něm přihlášených osm konkurentů. A to stlačí platbu za dopravu hnědého uhlí výrazně dolů. "V dnešní době rozhoduje v podstatě jen cena," konstatuje předseda představenstva Mazánek.

Zdůrazňuje, že pro firmu je důležité, aby nebyla vnímána jako takzvaný sektorový zadavatel. Cargu to umožní rychleji reagovat na nabídky. Když kvůli nim bude například potřebovat rychle koupit nové vagony nebo opravit stávající, nebude muset vypisovat zdlouhavá výběrové řízení a může snáze podat nabídku, čímž se vyrovná soukromé konkurenci.

Prodělečné "kusovky"

Loňský rok se zapsal do firemní kroniky ještě jedním úspěchem. ČD Cargo získalo slevu od Správy železniční dopravní cesty pro vlaky složené z různých druhů zboží. Výsledná úspora: 300 milionů korun.

O co jde? Naplnit vlak různými druhy zboží je pro firmu zhruba o třetinu dražší než ho vypravit jako ucelenou soupravu s jedním typem nákladu. Takzvané jednotlivé zakázky či "kusovky" jsou pro Cargo prodělečné a jeho šéfové tvrdí, že jiný dopravce takto složené vlaky nevozí.

Jeden zákazník chce naložit dva vagony dřeva, jiný tři vagony uhlí a každé zboží je třeba svézt k cílovému vlaku. Jednotlivé zásilky tvoří 40 procent přepravovaného objemu a firma na nich prodělává.

Nákladní vlak ČD Cargo"To znamená daleko vyšší náklady. Na lidi i další organizaci dopravy. Vlak, kterým svážíme zboží, ujede navíc třeba i 60 kilometrů," vypočítává finanční ředitel Petr May. Cílem je upravit zacházení s "kusovkami" tak, aby firma do roku 2017 v této části svého byznysu měla alespoň vyrovnané hospodaření.

Po státu žádá, aby dopravu po železnici zvýhodnil oproti kamionům, které například nemusejí platit za používání silnic (kromě dálnic a dalších zpoplatněných komunikací) a pro náklad si mohou dojet často až na místo, kde ho rovnou naloží. 

Toto rozhodnutí napadli ostatní dopravci, kteří vypravují pouze ucelené vlaky, a slevu nedostali. V ČD Cargo počítají i s variantou, že by jim slevu vzal správní soud, a tím pádem by museli dodatečně zaplatit zmíněných 300 milionů. "I proto jsme z loňských zisků vytvořili rezervu," dodává May.

Vzhledem k velké konkurenci se státní firma snaží nabízet jakési zvýhodněné balíčky.

"Chceme naše zákazníky přesvědčit, že když jim vozíme zboží jako jednotlivé zásilky, měli by nám na oplátku dát i nějaké ucelené vlaky. Ohlasy jsou pozitivní," dodává Oldřich Mazánek.