"Jdu volit v 2. kole a volím Karla," tvrdí v neděli v jednu hodinu odpoledne na sociální síti Facebook 91 018 lidí, dalších 4 232 uvádí, že možná přijdou. K volbám je pozval virtuální Karel Schwarzenberg, který tuto "událost" vytvořil.

Co je nejdůležitější: příznivci ministra zahraničí k volbám pozvali dalších 278 885 uživatelů sociální sítě Facebook.

Podle odborníků na marketing, které server IHNED.cz oslovil, se kampaň ve virtuálním prostoru nejvíce povedla právě týmu ministra zahraničí Karla Schwarzenberga.

"Sociální sítě jsou místem, kde převálcoval Zemana i Fischera. Byl jediný, kdo byl vidět, a byl to rozdíl třídy," říká Ondřej Obluk ze společnosti Ogilvy&Mather.

"Stalo se něco, co by chtěla každá značka na světě. Aby její konzumenti byli zároveň jejími fanoušky a sami se stali jeho médiem," vysvětluje kreativní ředitel firmy VCCP Dejan Stajnberger.

Odborníci se však neshodnou, zda sociální sítě poprvé porazily televize, které "protlačovaly" dvojici "favoritů podle průzkumů": Fischera se Zemanem.

"Rozhodně. Zejména u mladší generace, u které jde o jistou formu vyhranění se vůči dosavadním komunikačním a názorovým prostředkům," míní Radek Čech z Fast Forward.

Stejný názor má i Vilém Rubeš: "Porazily nejen televize, ale i mediální sponzory, kteří nakoupili hromady outdoorových ploch – a zapomněli na poutavý obsah."

Naopak Dejan Stajnberger televizi nezatracuje. "Televize podle mě nikdy nikdo neporazí. Ale bude poražen každý, kdo se soustředí jen na televizi."

Radek Čech, Fast Forward
Dita Akrmanová, VCCP
Ondřej Obluk, Ogilvy & Mather
Vilém Rubeš, Statue
Eduard Kauba, euroRSCG
Dejan Stajnberger, VCCP