Sám žil několik let na Ukrajině, kde jsou úmrtí kvůli nekvalitnímu alkoholu takřka na denním pořádku. O to víc ho vlna otrav metylalkoholem v Česku překvapila.

"Něco takového jsem nečekal. Nejdůležitější nyní je, aby se ochránili spotřebitelé," říká v rozhovoru generální ředitel velkoobchodů Makro Axel Hluchy. Zároveň ale přiznává, že dopady pociťuje už i Makro a všem zúčastněným vznikají prohibicí velké škody.

Co říkáte k vyhlášení prohibice v Česku?

Nejdůležitější je, aby se ochránilo zdraví obyvatel. Musím říct, že jsem dlouho pracoval na Ukrajině a tam je každodenním tématem, že lidé umírají na otravu alkoholem. Že to tady nabere takových dimenzí, je velmi smutné a všechny to překvapilo. Je důležité, aby úřady podnikly všechny nutné kroky, našly a zajistily zdroj metylalkoholu.

Jaké vnímáte dopady v Makru?

Nás se to také týká. V lihovinách máme o 80 procent nižší obrat, protože většina značek má prostě větší obsah alkoholu než do těch povolených 20 procent. Všem zúčastněným, dovozcům, výrobcům, obchodníkům i velkoobchodům vznikají relativně velké škody. Ale nejprve se musí vyjasnit, co je příčinou, kde je pramen tohohle alkoholu a prioritou je bezpečnost lidí. Musí se vypracovat dlouhodobý koncept, jak taková opatření opravdu dlouhodobě zavést a zabránit dostávání pančovaného alkoholu do oběhu. Myslím, že zhruba 20 procent celkové spotřeby alkoholu v Česku pochází z podezřelých zdrojů. A to je pro zemi, která patří k EU, překvapivě vysoko.

Můžete už nyní vysledovat, že lidé kupují mnohem víc vína, piva a lihovin s nižším obsahem alkoholu?

Řekl bych, že ano. Ale rozhodli jsme se, že nebudeme nyní zveřejňovat aktuální údaje k prohibici. Co ovšem také vidíme, je, že v oblasti hotelů, restaurací a cateringu (Horeca) si lidé už nevyrazí tak často spontánně večer ven. Spíše zůstávají doma. Spotřebitelé jsou znejistění a to vede i ke snížení obchodu v oblasti Horeca. Lidé jsou jednoduše opatrnější.

Překvapilo vás, že se něco takového stalo v Česku? Žijete tu už několik let.

Dozvěděl jsem se o tom, když jsem byl na dovolené v Bulharsku a nejprve jsem si myslel, že je to chyba. Myslel jsem si, to nemůže být vůbec pravda, že se něco takového stalo v Česku. Myslím, že je to skutečně dramatické.

Jaký to má podle vás jako Němce dopad na obraz Česka v zahraničí?

Axel Hluchy

Než nastoupil v roce 1997 do koncernu Metro, kam patří i velkoobchody Makro, pracoval v automobilovém průmyslu v sídle společnosti Daimler-Benz ve Stuttgartu.

Od jara 2009 je generálním ředitelem Makro Cash & Carry ČR a Metro Cash & Carry Slovakia. Předtím působil na Ukrajině či v Bulharsku. Pochází z Německa, jeho otec se ale narodil na Moravě.

I v německých médiích je to velké téma. Moji kolegové mi kvůli tomu i volají. Myslím, že zákaz vysokoprocentního alkoholu není středně či dlouhodobě řešením. Obchodní řetězce mají zabezpečení kvality a přísné kontroly, pozná se, jestli to jsou originální etikety, nebo jsou falšované. Doufám, že vláda, výrobci a organizace na ochranu spotřebitelů se shodnou na opatřeních, které ochrání zdraví lidí, ale také zohlední komerční zájmy všech zúčastněných.

Domníváte se, že tato aféra ovlivní i dlouhodobě spotřebu vysokoprocentního alkoholu v Česku?

Řekl bych, že ne. Spotřebitelé věděli, že na trhu je k dostání mnoho pančovaného alkoholu. A že se dal někde sehnat i výhodněji. Věděli, že to není žádný originální produkt a s tím, že u něj můžou ušetřit pár korun se pouštěli do rizika ohrožení zdraví. Podle mě to v Česku pro české spotřebitele dlouhodobě nepovede k žádným omezením. Ale v případě reputace Česka je to jiné. Když sem turisté přijíždějí na dovolenou, tak si myslím, že budou určitě opatrnější. Řekl bych, že si budou kupovat jen mezinárodní značky, které znají a naopak se budou pokoušet vyhýbat těm českým. Je to čistá spekulace, ale myslím si, že to tak bude. Kdybych sám jel do země, kde na alkohol umírali lidé, tak bych si tam taky nedal místní alkohol.