Až desítky nových obchodů by chtěl Electro World otevřít systémem franšíz. V příštím roce jich chce otestovat zhruba pět. Pokud se osvědčí, plánuje firma větší expanzi do malých měst.

Zvyšuje také investice na školení zaměstnanců. "Posilujeme i mystery shopping, abychom si ověřili, jak se naši prodavači chovají k zákazníkům," říká generální ředitel společnosti Ján Gažovský.

Jak vypadá situace v maloobchodě v oblasti elektroniky? Jaký čekáte další vývoj prodejů? Přece jen mzdy nebudou růst, čeká se spíše propouštění a zdražování.

Od počátku krize není na trhu příliš pozitivních signálů. Jedna věc je, jak vypadá ekonomická realita a druhá věc je, jak jsou slova krize a další zprofanovaná. Situace je jedna z nejtěžších dosud. Podle ukazatele Incoma/GfK TEMAX za celý trh je vidět, že poslední čtvrtletí je výrazně nejhorší za poslední čtyři roky. Ale my rosteme. Co se týká výhledu, každý z nás chce být optimista. Za chvíli budou Vánoce a všichni obchodníci se už nyní soustředí na vrchol prodejů. Doufáme, že Vánoce nedopadnou hůře než v minulém roce. Moc impulsů na zlepšení ale nevidím. Přesto doufám, že situace nakonec nebude přece jen tak špatná.

Co pro to chcete udělat? Chystáte masivní reklamní kampaně, nebo chcete podpořit víc obchod na internetu?

Myslím, že poslední dva roky pro to děláme intenzivně dost. Je to vidět i na našich číslech, máme kontinuální dvouciferný růst, za víc než rok a něco. Předpokládám, že naše firma bude dál držet strategii, kterou má.

Jaký nyní máte podíl prodejů přes internet? Chcete jej ještě víc posílit?

Na internet se soustředíme poslední tři, čtyři roky velmi intenzivně. Je to kanál, který používáme bez rozdílu od našich kamenných prodejen. Přitom výrazně a rychle roste. Z našich výzkumů ale vychází, že 75 procent všech zákazníků se nejprve podívá na internet a najde si tam nějaké specifikace. A potom jde nakupovat do kamenného obchodu. Drtivá většina zákazníků si zvolený výrobek nakonec koupí v obchodě. Platí to u nás i u naší konkurence. Podíl prodejů přes internet je u nás zhruba deset procent. Nám je upřímně jedno, jak bude toto číslo vypadat, je na zákaznících, jaký prodejní kanál budou preferovat. Nečekám však žádný dramatický rozdíl v tomto podílu.

Na školení prodavačů jsme získali grant EU

Chcete se tedy víc zaměřit na podporu zákaznického servisu na obchodech?

Jsou tam dva pohledy, jednak počet zaměstnanců a jejich kvalita. Naši zaměstnanci dostávají produktová školení a také jsme se s nimi bavili konkrétně a procházeli jsme si kroky, když přijde internetový zákazník, tak jak se k němu chovat. A sice úplně stejně jako k jinému zákazníkovi. Takže ten standard je stejný.

Na větší servis se ale zaměřujeme. V loňském roce jsme měli největší investice do vzdělávání a školení našich zaměstnanců. Je to cesta, na kterou sázíme. Dokonce jsme na to získali grant od Evropské unie. Pravidelně také provádíme mystery shopping (nastrčení falešného zákazníka) a kontrolujeme, jak se prodavači chovají k zákazníkům.

Jaké máte plány s vaší sítí poboček v příštím roce? Řada dalších obchodníků tlumí své plány expanze.

My jdeme opačným směrem. Nebojíme se jít do věcí, které považujeme za správné. Proto jsme se také rozhodli zmodernizovat všechny pobočky. A když jsou dobré příležitosti pro expanzi, tak se jim nikdy nebráníme. Ale vždy dvakrát zvažujeme, co je dobrá příležitost. Každopádně chceme expandovat. Za dva měsíce otevřeme v Bratislavě novou pobočku a i v Čechách chceme příští rok otevřít nové obchody. V Čechách máme 20 prodejen, 3 na Slovensku. Z těch 20 je jedna franšízová.

Kolik obchodů tedy v Česku plánujete?

Jednání i v Česku probíhají, ale dokud je nemáme podepsané, tak o nich nemluvíme. Kolik jich má být, nemůžu nyní upřesnit.

Až pět franšíz otevřeme příští rok

A jaké jsou vaše plány s franšízami? Jednu už máte docela dlouho, zůstane i poslední?

Zkusili jsme rozjet i první franšízu a vyhodnotili ji jako velmi pozitivní. Máme poptávky z trhu a zvažujeme to dál. Těch poptávek je výrazně víc než jednotky. Ale jsou to velmi předběžná jednání. Nemáme problém s tím, že bychom měli nedostatek zájemců o franšízy, ale nechceme jich nabrat třeba třicet teď hned. Nejprve si vybereme ty nejlepší, otestujeme to třeba na pěti a pak uvidíme dál.

Jaké předpoklady musí lokalita splňovat, abyste tam otevřeli franšízovou prodejnu?

Momentálně máme prodejnu ve Žďáru, který má 30 tisíc obyvatel a ta franšíza je úspěšná. Takže zhruba od takové velikosti směrem nahoru až do měst, kde jsme my.

Takže přes franšízy se chcete dostat i do menších měst?

Ano, tak se dostaneme i k typu zákazníků, které momentálně neobsluhujeme, nebo můžeme obsluhovat jen přes internet.

Obchodní řetězce si stěžují, že se dostali do kolotoče slev a slevových akcí, kdy podíl prodejů ve slevách se blíží téměř polovině. Jak je to u vás?

Určitě je tam trochu posun k akčním výrobkům za poslední roky, ale nejsou to tak vysoká a dramatická čísla jako u potravinových řetězců. Jak to ale je u nás, skutečně nemůžu konkretizovat.

Zvyšuje se tedy počet výrobků nabízených v letácích?

Šéf Electro Worldu

Ján Gažovský je od začátku září generálním ředitelem společnosti Electro World v České republice a na Slovensku.

Do Electro Worldu, kde pracuje již deset let, tedy od jeho vstupu na český trh v roce 2002, nastupoval jako sales manager segmentu IT. Působil také v dalších komerčních pozicích a v roce 2009 se stal obchodním ředitelem.

Ján Gažovský je absolventem Podnikohospodářské fakulty v Košicích. Electro World má v Česku 20 obchodů a na Slovensku tři.

Za poslední rok je tam víceméně stabilní počet výrobků v akcích. Jde tu o jiné výrobky, nefunguje to tak jako u obchodníků s potravinami.

Jak se vyvíjí prodeje výrobků s ohledem na cenu? Kupují Češi více levnější a menší výrobky? A odkládají nákupy například bílé techniky?

Největší propad na celém trhu je v oblasti se spotřební elektronikou, ten klesá o 20 procent. Druhý největší pokles je v IT, kde je propad zhruba 16 procent. U nás se v některých kategoriích průměrná cena snižuje, u jiných kategoriích zase zákazníci přecházejí k dražším výrobkům. Kvalitnější výrobky se stávají dostupnějšími a tím pádem si kupují častěji třeba velké ploché televize. Také vidíme, že jsme schopní prodávat ve všech segmentech i ty nejdražší výrobky. A je to i díky tomu, jak jsou vystavené. Kvůli tomu stále investujeme do našich prodejen. Vidíme i větší prodeje kávovarů, presovačů. Lidé začali pít dobrou kávu.

Jaký je ještě další trend, co lidé hodně kupují v poslední době?

Všeobecně roste poptávka po tabletech, a odklon od malých netbooků k notebookům, plus velké chytré televize. Procento prodaných smart televizí výrazně roste.

Bude právě toto před Vánoci prodejní hit?

Ano, myslím, že letos to budou chytré televize. Na druhé straně platí to, že vidíme velký trend a pozitivní čísla v prodeji presovačů.