Kapitál i schopní lidé mohou z Česka během několika desítek let zmizet. A to pokud Česko nebude mít dostatečně konkurenceschopnou ekonomiku. Potom nebude zvládat čelit asijským zemím.

Zatím na tom ale moc dobře není. V rámci Evropy patří mezi ty středně inovativní země. Takový je jeden ze závěrů třetí diskuse v rámci cyklu Leader's Talk, který pořádají Hospodářské noviny a jejichž partnerem je poradenská společnost PwC.

Sedmdesát procent českých firem chce podle průzkumu PwC letos více investovat do výzkumu a vývoje. Není ale jisté, zda to samo o sobě pomůže.

video: Inovace český firem musí táhnout buditel nebo skupina lidí
pwc-inovace-konkurenceschopnost.mp4.jpg

"České firmy stále nedávají tolik zisku zpět do inovací. Ve světě se zpátky investují obrovské částky," říká ředitel firemního bankovnictví GE Money Bank Jiří Báča. Podle něj tak Česko stále zůstává pouze dodavatelem těch, kteří něco vymýšlí. A tedy těch, kteří si účtují přidanou hodnotu, kterou koncovým zákazníkům přináší. Největší část zisku proto končí jinde než v Česku.

Celý záznam diskuse najdete zde.

 

Zaznělo na Leaders' Talk

Martin Tlapa (MPO)Jiří Moser (PwC)Jiří Báča (GE Money Bank)Dalibor Dědek (Jablotron)

Inovace vyžadují celou firmu

partner akce

I když firma investuje a něco vymyslí, nemá automaticky vyhráno. "Firma může mít nápad, ale musí přijít buditel, který ho prosadí," myslí si šéf firmy Jablotron Dalibor Dědek. Podle něj existuje řada firem s objektivně výborným produktem. Ten se ale na trhu nikdy neprosadí.

Častým problém firem tak je, že se sice snaží inovovat, navenek to ale znát není. "Inovativní procesy zatím nejsou součástí firemní kultury, inovace jsou o tom, nebát se neúspěchu," vysvětluje šéf PwC Jiří Moser. Jiří Báča dodává, že pokud majitel firmy inovace sám nepodporuje, veškerou aktivitu svých zaměstnanců dokáže zadupat do země.

"Zkuste si vzít firmy, které jsou podle vás inovativní, u každé si představíte osobu, která to celé táhne," říká Báča. Ten se ale setkává s firmami, které stále žijí z inovace, kterou udělaly před řadou let. A v současnosti se krátí čas, po který lze z jednoho, i velmi dobrého nápadu žít. Firmy by proto nikdy neměly s inovacemi přestat.