Státní podnik Letecké opravny Malešice (LOM Praha) získal letos v květnu oficiální povolení k opravám motorů podzvukových letadel L-39 Albatros.

Uvedl to deník E15 s tím, že tak skončil 18 let trvající spor české společnosti s ukrajinským výrobcem motorů Albatrosů, firmou Motor Sich. Právě neshody LOM Praha s ukrajinskou firmou vedly loni k ukončení bojového provozu devíti Albatrosů české armády.

LOM Praha a Motor Sich podepsaly smlouvu povolující českému státnímu podniku servis motorů letadel Albatros a také startérů vrtulníků Mi-17 a Mi-24.

"Znamená to, že ve velmi krátké době budeme plně certifikovaným servisním podnikem motorů AI25-TL, což byla podstata problému," řekl deníku generální ředitel LOM Roman Planička.

Albatros je nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Existují i verze umožňující montáž lehké výzbroje. Vyrobilo se jich přes 2800 a sloužily či slouží v téměř 40 zemích celého světa.

Česká armáda rozhodla v květnu minulého roku o ukončení bojového provozu devíti Albatrosů.

Kvůli dlouhodobým sporům s Motor Sich totiž podle ministerstva obrany LOM Praha neprovedl všechna výrobcem předepsaná opatření k odstranění příčin možného vzniku požáru motorů, který byl příčinou havárie v prosinci 2010 poblíž obce Biskupice na Třebíčsku.

Letadlu tehdy 15 minut po vzletu vysadil motor, a piloti ho proto navedli nad neobydlenou oblast a katapultovali se.

Planička, který převzal vedení LOM letos v březnu, sdělil E15, že situace se nyní změní. Motor Sich prodá české straně kompletní a schválenou dokumentaci na generální opravy motorů a bude také dodávat originální náhradní díly.