"Česká železnice láká pasažéry na pohodlné sezení a komfortní služby," píše na svých stránkách ekonomický deník The Wall Street Journal.

Czech Trains Tempt Travelers Off Roads - článek na Wall Street Journal čtěte ZDE

Liberalizaci české železnice popisuje sice až na 29. stránce své evropské verze, i tak ale lze poměrně rozsáhlý článek popisující konkurenční boj Radima Jančury, Leoše Novotného a Petra Žaludy považovat za ojedinělý.

Wall Street Journal zmiňuje především rozdíly mezi přístupem RegioJetu, Leo Expressu a Českých drah k zákazníkovi. Jako velmi pozitivní hodnotí především služby soukromých přepravců. 

"Konkurence mění dlouho zavedené zvyklosti. Železnice se v Česku stává efektivnější a aktivnější směrem k zákazníkovi. Přispívá navíc ke snížení letecké a automobilové dopravy," komentuje vyjádření zástupců dopravců Chris Jackson - britský expert na středoevropskou železnici.

Zpráva prestižního deníku The Wall Street Journal (WSJ) přichází navíc v den, kdy brněnský podnikatel Radim Jančura zaslal otevřený dopis českému premiérovi a ministrům financí.

Tvrdí v něm, že by vláda měla majetek, který v minulosti zdarma při transformaci státní železniční dopravy získaly České dráhy, bezplatně převést zpět na stát a zodpovědně prodat.

Jančura, který v rámci skupiny Student Agency vlastní železničního dopravce RegioJet se obává případného narušení konkurence na železnici, pokud by České dráhy za tento majetek získaly peníze a jimi financovaly obnovu svých vlaků.

Proti případnému placenému převodu nádraží z majetku Českých drah by mohla zasáhnout Evropská komise, varuje Jančura. Šlo by podle něj o nedovolenou podporu jednoho z dopravců.

Stát by navíc z prodeje majetku, který by na něj České dráhy bezplatně převedly zpět, mohl získat 40 až 50 miliard korun k sanování výpadků příjmů do státního rozpočtu, uvedl Jančura.

Otevřený dopis Radima Jančury - klikem otevřete...

Radim Jančura - otevřený dopis premiérovi

Příloha ke stažení: RJ- otev_en_ dopis vl_d_.pdf