Předběžné výsledky AAA Auto

1,2 miliónu eura
činí čistý zisk za rok 2009 proti minus 32,4 milionu eur o rok dříve

- 38,5 %
o tolik klesl prodej vozů na 37,2 tisíc aut. Důvodem je uzavření neziskových poboček a krize odvětví

- 50,9 %
Firma v důsledku reorganizace a úsporných opatření srazila svoje celkové provozní náklady na úroveň 31,9 milionu eur

Skupina autobazarů AAA Auto loni vykázala zisk 1,2 milionu eur, tedy asi 30 milionů korun, zatímco v roce 2008 skončila ve ztrátě 32,4 milionu eur. Tržby společnosti meziročně klesly o 44 procent na 165,1 milionu eur, což odpovídá zhruba 4,2 miliardy Kč.

Firma ve středu oznámila předběžné neauditované konsolidované hospodářské výsledky ve zprávě pro burzu. Auditované konsolidované hospodářské výsledky za rok 2009 plánuje firma zveřejnit koncem dubna.

AAA Auto loni prodala 37.215 ojetých aut, což představuje meziroční pokles o 38,5 procenta. Nižší prodej podle zástupců společnosti souvisí s uzavřením ztrátových poboček v Polsku, Maďarsku a Rumunsku a ekonomickou recesí. Hrubá zisková marže dosáhla 23 procent.

Tržby byly přibližně v souladu s očekáváním analytiků, prodeje předčily jejich očekávání o 2000 vozů. Společnosti se podle analytika Atlantik FT Milana Vaníčka v roce 2009 podařilo stabilizovat hospodaření a úspěšně realizovat úsporná opatření, která umožnila návrat do zisku. "Přestože se v ekonomice objevují náznaky zlepšení, tak pokračující slabost spotřebitelské poptávky by měla být nadále limitujícím faktorem hospodaření společnosti," dodal.

"Rozsáhlý restrukturalizační program spuštěný AAA Auto na počátku roku 2008 přinesl očekávané výsledky a skupina dosáhla primárního cíle, kterým byl návrat k ziskovosti za celý rok 2009," uvedl generální ředitel Anthony Denny. V rámci úspor se firma postupně stáhla z trhů v Maďarsku, Polsku a výrazně omezila svoje působení Rumunsku.

Firma tak splnila to, co deklaroval Deny skoro na den přesně před rokem:  "To nejhorší máme za sebou, letos skončíme v zisku," prohlásil koncem března 2009.

Součástí úsporných opatření bylo snížení provozních nákladů o polovinu na 31,9 milionu eur. Personální náklady klesly o 51 procent a marketingové výdaje o 43 procent.

Strategií skupiny v době ekonomické recese je soustředit se pouze na nejziskovější trhy v České republice a na Slovensku a upřednostnit ziskovost před růstem a vykazováním vysokých prodejních objemů. Firma proto investuje především do nejlépe prodejných modelů.

V roce 2010 chce AAA dosáhnout stejných nebo mírně nižších prodejních objemů jako v roce 2009. Současně plánuje otevření jedné až tří nových poboček ve vybraných regionech České republiky a Slovenska. V současnosti v těchto dvou zemích provozuje 25 poboček.

AAA Auto působí na trhu 18 let. Vlastníkem téměř tří čtvrtin akcií je Anthony Denny. Zbytek se obchoduje na burzách v Praze a Budapešti.